وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

برای مدیریت بانک های اطلاعاتی MySQL می توان از ابزار phpMyAdmin استفاده کرد. phpMyAdmin یک نرم افزار اوپن سورس و رایگان است که با نصب بسته های WAMP ، XAMP یا EasyPHP بصورت خودکار نصب می شود و بر روی اغلب سرورهای هاستینگ نیز وجود دارد. در این بخش با روش کار این نرم افزار آشنا می شوید.

1- معرفی ابزار phpMyAdmin

برای مدیریت بانک های اطلاعاتی MySQL می توان از ابزار phpMyAdmin استفاده کرد. phpMyAdmin یک نرم افزار اوپن سورس و رایگان است که با نصب بسته های WAMP ، XAMP یا EasyPHP بصورت خودکار نصب می شود و بر روی اغلب سرورهای هاستینگ نیز وجود دارد.

چهارچوب کلی PhpMyAdmin در نسخه های مختلف ( چه بر روی سرور و چه سیستم محلی) به یک شکل می‌باشد و از این راهنمای مقدماتی میتوانید برای نسخه های قدیمیتر یا جدیدتر نیزاستفاده کنید.

PhpMyAdmin علاوه بر مدیریت MySQL ابزار خوبی برای یادگیری زبان SQL میباشد .در PhpMyAdmin هر فعالیتی که با استفاده از منو ها ( یا در اصطلاح Wizard  ) انجام دهید ، کد SQL مربوط به آن فعالیت نیز برای شما نمایش داده میشود .همچنینشما میتوانید به جای استفاده از Wizard با استفاده از Import کردن کد های SQL نیازخود را به صورت کامل بر طرف سازید .

2– مدیریت بانک اطلاعاتی

برای ایجاد بانک اطلاعاتی، در زبانه databases ، بصورت زیر نام بانک اطلاعاتی را وارد کرده و Collation آنرا تعیین می کنیم. این نکته را در نظر بگیرید که در کلیهمراحل چه در ساخت جدول و یا بانک جدید ما collation را برابر utf8_persian_ci انتخاب میکنیم،دقت داشته باشید که انتخاب collation بستگی به نوع جدولو داده هایی که قرار است در آن ذخیره شود دارد و برای داده های فارسی بهتر است utf8_persian_ci انتخاب شود.

حال صفحه Database شما که کاملاخالی میباشد برای شما نمایش داده شده است، همچنین در ستون سمت چپ هم Database شما موجود میباشد و شما میتوانید از طریق همین قسمت به Database ای که ساخته اید دسترسی داشته باشید.

با انتخاب بانک اطلاعاتی زبانه های زیر نشان داده می شود.

Structure : نمایش ساختار بانک اطلاعاتی از جمله جداول و امکان، اضافه کردن جدول، عملیات مختلف روی جداول بانک اطلاعاتی.

SQL : نمایش یک کادر برای وارد کردن دستور به زبان SQL و اجرای آن، در این زبانه همچنین امکان انتخاب یک فایل متنی حاوی دستورات SQL و اجرای آن فراهم شده است.

Search: امکان جستجوی پیشرفته در یک یا چند جدول از بانک اطلاعاتی با تنظیمات لازم.

Query : در این زبانه امکاناتی برای انتخاب ستون هایی از جداول مختلف، تعیین محدودیت برای نمایش سطرها و سپس تولید دستور Select مناسب وجود دارد.

Export : برای صدور بانک اطلاعاتی شامل جداول و اطلاعات آنها بصورت یک فایل SQL و یا فرمت های دیگر استفاده می شود. نتیجه را می توان نمایش داده و یا بصورت یک فایل دانلود کرد.

Import : برای ورود بانک اطلاعاتی ذخیره شده بصورت یک فایل sql شامل دستورات SQL برای ساخت جداول و درج اطلاعات آنها استفاده می شود.

Designer : برای ایجاد ارتباط بین جداول و رسم نمودار بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

Operation : برای انجام عملیاتی روی بانک اطلاعاتی استفاده می شود از جمله ایجاد جدول جدید، تغییر نام بانک اطلاعاتی، کپی کردن بانک اطلاعاتی شامل ساختار، داده ها و یا ساختار و داده ها بصورت بانک اطلاعاتی جدید و تغییر Collation بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

Privileges: برای مدیریت کاربران بانک اطلاعاتی و تعیین مجوزهای آنها استفاده می شود. برای هر بانک اطلاعاتی بطور پیش فرض کاربر root اضافه می شود، می توان کاربران دیگری را نیز در این بخش اضافه کرد.

Drop: از این گزینه برای حذف بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

3- مدیریت جداول

با ورودبه بانک پیام No tables found in database. هم ظاهر میشود .که نشان میدهد بانکما هیچ جدولی نداردو زیر همان قسمت ، کادر Create new table on database وجوددارد که توسط آن میتوانید اولین جدول بانک خود را ایجاد کنید.حال برایایجاد اولین جدول از این کادر استفاده میکنیم

نکته : در صورتی که میخواهید جدولخود را با استفاده از کد های SQL ایجاد کنید میتوانید از منو های بالا و گزینه Import استفاده کنید که م افعلا کاری با این گزینه نداریم و هدف آموزش PhpMyAdmin است .

از همان قسمت Create new table on database ابتدا در کادر Name نامجدول خود را وارد میکنیم که ما نام namelist را انتخاب میکنم ( دقت داشته باشید که MySQL و PhpMyAdmin به حروف بزرگ و کوچک حساس میباشد . اگر بخواهید به صورت حرفه ایعمل کنید ، بهتر هست کلیه نام ها را با حروف کوچک وارد کنید . همچنین شما نمیتوانیداز Space استفاده کنید . سپس درکادر Number of fields تعداد فیلد های جدول خود را وارد کنید . ما برای نمونه 2فیلد را انتخاب کرده ایم ( دقت داشته باشید که شما پس از ایجاد جدول هم خواهید توانستفیلد اضافه کنید)سپس روی گزینه Go کلیک کنید .

با انتخاب یک جدول از بانک اطلاعاتی ، زبانه های زیر برای جدول در دسترس قرار می گیرد:

Browse : برای نمایش سطرهای جدول استفاده می شود و امکان انتخاب یک یا چند سطر از جدول و حذف یا ویرایش آنها فراهم شده است.

Structure : در این زبانه لیست ستون های جدول نشان داده شده و امکان حذف و اصلاح ستون و یا اضافه کردن یک یا چند ستون به جدول وجود دارد. یک ستون را می توان بصورت کلید اصلی(Primary Key) ، یکتا(unique) و یا فهرست تعریف کرد.در این زبان می توان شاخص های جدول را نیز مدیریت کرد.

SQL : دارای یک کادر برای وارد کردن دستور SQL و اجرای آن است.

Search: برای انجام یک جستجوی پیشرفته در جدول بر اساس ستون های مختلف و شرط های مختلف استتفاده می شود.

Insert : برای درج سطرهای جدید در جدول استفاده می شود. که هر بار می توان دوسطر را در آن وارد کرد.

Export: برای صدور جدول و اطلاعات آن به فرمت های مختلف استفاده می شود.

Import: برای ورود یک فایل حاوی دستورات SQL و اجرای آنها روی بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

Operation : برای انجام عملیات مختلف روی جدول استفاده می شود از جمله تغییر نام، کپی و انتقال جدول و تغییر Collation جدول.

Empty: برای خالی کردن جدول، اجرای این گزینه تمام سطرهای جدول را حذف کرده و جدول را ری ست می کند.

Drop : برای حذف جدول استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب