وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در این بخش به معرفی مفاهیم کلیدی برنامه نویسی وب شامل اینترنت، اینترانت، وب ، صفحات وب ، انواع صفحات وب (صفحات وب ایستا و پویا) و انواع برنامه نویسی ها برای پویا سازی صفحات وب می پردازیم.


1-1-اینترنت و اینترانت
:
اينترنت، در ساده ترين تعريف، عبارت است از کامپيوترهايي که در سراسر دنيا به هم متصل هستند، شبکه ای که اين کامپيوترها را به يکديگر متصل می سازد، و روش های انتقال اطلاعات روی اين شبکه را شامل می شود.
اينترنت يک چيز مستقل نيست که ديگران کامپيوترهايشان را به آن متصل کنند. بلکه اينترنت خود حاصل بهم پيوستن اين کامپيوترهاست. در واقع وقتی به کامپيوترهای يک سرويس دهنده اينترنت (ISP) متصل می شويد، کامپيوتر شما هم جزئی از اينترنت می شود.اينترنت به انواع بسيار گوناگونی از سرويس های مخابراتی ، از خطوط ساده تلفنی گرفته تا کابل های نوری پر سرعت و کانال های ماهواره ای و تجهیزات مخابراتی متکی است.
اينترانت از نظر تکنولوژی و پروتکل های مورد استفاده اساساً شبيه اينترنت است. فرق اينترانت با اينترنت اين است که کامپيوترهای يک اينترانت اصولاً از ساير نقاط جدا هستند و در واقع يک شبکه محلی (LAN) محسوب می شوند، البته اين شبکه محلی می تواند دارای دسترسی به اينترنت هم باشد. اینترنت دارای مالک مشخصی نیست و همگان در آن شرکت دارند ولی اینترانت تحت مالکیت شخص یا سازمان مشخصی است مثلاً اینترانتی که همه شعبه های یک شرکت را به هم متصل می کند و یا شبکه اینترانت ملی که فقط از داخل ایران قابل دسترس است.
از اينترانت معمولا در شرکتهايی که مايلند به امکانات اينترنت دسترسی داشته باشند ولی نمی خواهند شبکه آنها از خارج قابل دسترسی باشد، استفاده می شود.
2-1تار عنکبوتی جهان گستر
(WWW):
پروتکل HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol اصطلاحاً به پروتکلی گفته می شود که برای ایجاد ارتباط، دریافت، و ارسال داده ها بین سرور و کلاینت استفاده می شود. این پروتکل نحوه نشانه گذاری اطلاعات، نحوه ذخیره کردن آنها ، نحوه درخواست ، دریافت و نمایش آنها را تعیین می کند.
پروتکل FTP یا به پروتکلی اطلاق می شود که برای ارسال و دریافت فایل بین سرور و کلاینت بکار گرفته می شود.
کدنویسان-تار عنکبوتی جهان گستر - وب
کدنویسان-تار عنکبوتی جهان گستر – وب
وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخصی هستند و توسط آن آدرس ها مسیریابی یا یافته میگردند. شبکه تار عنکبوتی جهانی (World Wide Web) مدتها پس از اينترنت پا به عرصه وجود گذاشت. استفاده از پروتکل HTTP، اینترنت را تبدیل به وب می کند. وب توسط دانشمند بزرگ معاصر به نام تيم برنز- لی ابداع شد که انگيزه وی در طراحی وب اين بود که اطلاعاتی که افراد نياز دارند در سندها و فايل هايی در کامپيوترهای مختلف ذخيره شود. تقريباً در تمام اين اسناد پیوندهایی به سندهای ديگر وجود دارد، در آن سند هم پیوندهایی به سندهای ديگر هست و الی آخر…اين مفهوم که به ابر لينک (Hyper Link) معروف شد، سنگ بنای شبکه تار عنکبوتی جهانی يا وب است.

1-3-صفحه وب:
صفحه وب (Web Page) يک فايل شامل متن، تصویر، صدا، انیمیشن و … می باشد. ساختار آن بصورت متن ساده به همراه تگ های HTML است که این تگ ها ، دستورالعمل های ساده ای برای تعیین فایل های تصویری ، صوتی و … و نحوه نمایش آنها می باشند. بطور کلی تگ های HTML روش نمایش صفحه را برای مرورگر وب ، تعیین می نمایند. هر مرورگری باید توانایی تفسیر تگ ها و نمایش اطلاعات بر اساس آنها را داشته باشد.
HTML یا ( زبان نشانه گذاری ابرمتن – Hyper Text Markup Language) ، يک ” زبان نشانه گذاری ” است که نحوه نمایش يک صفحه و قالب آنرا را تشريح می نمايد. HTML شامل مجموعه ای از تگ های از قبل تعريف شده و ثابت بوده که با استفاده از آنان می توان نحوه نمايش محتويات يک صفحه را برای نمايش دهندگان صفحات وب ( مرورگرها ) مشخص کرد. با استفاده از این زبان می توان : نوع ، اندازه و رنگ يک فونت را مشخص نمود . اقدام به ايجاد جداول نمود و يا از فايل های گرافيکی و يا صوتی به همراه صفحات وب استفاده نمود .
مرورگرهای وب می توانند صفحات وب را از سرویس دهنده وب درخواست کنند. تگ‌های HTML موجود در صفحات را تفسیر کرده و اطلاعات آنرا با قالب تعیین شده نمایش دهند.يک مرورگر با ارسال يک درخواست، يک صفحه وب را از وب سرور تقاضا مي‌کند. اين درخواست بر اساس استاندارد ارتباطی يا پروتکل  بوده و شامل آدرس صفحه وب مورد نظر ميباشد.
این آدرس چيزی شبيه http://www.google.com/faq.html است. بخش http نوع پروتکل و يا استاندارد ارتباطی را تعيين ميکند، www.google.com نام دامنه یا آدرس سرویس دهنده است و faq.html نام صفحه ای است که بايد خوانده شود.
1-4-سرويس دهنده وب:
یکی دیگر از مفاهیم کلیدی برنامه نویسی وب، سرویس دهنده وب یا وب سرور است .سرويس دهنده وب ، نرم افزاری است که روی سیستم سرویس دهنده قرارداشته و قادر به پاسخگوئی به مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی آن است . صفحات وب بر اساس يک ساختار مشخص و تحت يک نام واحد ( نام دامنه ) بر روی سرويس دهنده وب ذخيره می گردند. بر روی يک سرويس دهنده وب امکان استقرار صفحات وب متعدد و با ساختارهای جداگانه وجود دارد. تاكنون سرويس دهنده هاي وب متعددي طراحي و به بازار عرضه شده است . Apache ، IIS نمونه هایي از اين نوع نرم افزارها هستند. IIS محصول شرکت مايکروسافت بوده و می توان در زمان نصب ويندوز، آن را نيز فعال نمود. Apache نیز یک سرویس دهنده وب کارا، رایگان و مستقل از سکو است و امکان استفاده از آن در محیط ویندوز ، لینوکس و … وجود دارد. سرويس دهنده وب امكانات و زيرساخت هاي مناسب براي طراحي صفحات وب پويا و در نتیجه سايت هاي پويا را فراهم می کند.
1-5- وب سایت:
وب سایت (Website)مجموعه ای از صفحات وب متصل به هم است که بر روی یك سرویس دهنده اینترنتی (Server) و یا هاست(Host) قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یك فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
هر بازديد کننده از وب سایت با وارد کردن نام اینترنتی وب سایت ( دامنه ) در مرورگر صفحه اصلی وب سایت که معمولاً نام هایی همچون index.html و یا default.html دارد، دسترسی پیدا می کند و از طریق این صفحه به سایر صفحات دیگر وب سایت هدایت می شود.
یک وب سایت اغلب می تواند متعلق به یک سازمان، شرکت، اشخاص و یا هر چیز دیگر باشد. طراحی سایت برای اطلاع رسانی ، دستیابی به بازارهای هدف آنلاین و جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه برای بازگشت مجدد است.
در این قسمت به معرفی مفاهیم کلیدی برنامه نویسی وب شامل اینترنت، وب ، انواع صفحات وب ، سرویس دهنده وب و … پرداخته شد در بخش بعدی آموزش زبان HTML را شروع خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب