وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در اولین بخش از آموزش نرم افزار فتوشاپ با نحوه شروع کار با فتوشاپ ، محیط فتوشاپ ، ذخیره کردن عکس و بزرگ نمایی تصاویر آشنا می شوید.

شروع بكار با فتوشاپ 

آغاز كار با فتوشاپو همچنين فايل هاي تصويري لايه لايه با Bitmap برنامه فتوشاپ از قابليت كار با تصاويربرخوردار است. شما ميتوانيد تصاوير را از منابع مختلف همچون عكسهاي گرفته PSD فرمت هاي عكس نگاتيوها اسلايد ها را در برنامه فتوشاپ وارد كنيد CD شده با دوربين ديجيتال يا براي شروع برنامه فتوشاپ را باز كنيد. با ورود به برنامه ناحيه كاري فتوشاپ را مشاهده ميكنيد :

ناحيه هاي كاري پيش فرض فتوشاپ شامل:

  1. نوار منو در زير كادر (با رنگ زرد)
  2. نوار ابزاربا (رنگ قرمز)
  3. جعبه ابزار (با رنگ سبز)
  4. پالت هاي شناور كه شامل چند پنجره مي باشد كه ميتوانيد به صورت جداگانه باز كنيد(آبی)

 

براي باز كردن عكس در فتوشاپ از نوارمنو به پوشه مورد نظر File >> open براي باز كردن عكس در فتوشاپ از نوارمنو به مسيركليك كنيد تا عكس مورد نظر در open رفته و عكس دلخواه تان را انتخاب و در آخر بروي برنامه باز شود.

راه ديگر براي باز كرد عكس در برنامه فتوشاپ استفاده از يك برنامه جانبي به نامAdobe Bridgميباشد، كه مديريت عكس ها را در فتوشاپ به عهده دارد، براي رفتن به محيط از مسیر File >> Browse in Bridge يا از كليد هاي تركيبي Ctrl+Alt+O ميتوان استفاده كرد،

اكنون به پوشه مورد نظر رفته مشاهده ميكنيد كه عكس هاي كوچكي كه محتواي پوشه است در پنچره وسط ديده ميشود. براي باز كردن عكس در برنامه فتوشاپ عكس مورد نظر را انتخاب كرده و از منوي File بر روي open كليك كنيد يا بر روي عكس دابل كليك كنيد.

  محیط برنامه Adobe Bridge

 

ذخیره کردن عکس

پس از آنكه تغييرات مورد نظر را برروي عكس انجام داديد عكس را ميتوان به فرمت هاي مختلفي ذخيره كرد.

به منظور ذخيره سازي يك فايل به مسيرFile >> Save Asرفته با باز شدن پنجرهSave به قسمت Save in (با رنگ زرد) رفته و محل ذخيره سازي را مشخص كنيد. سپس در قسمت File Name (با رنگ آبي) نامي را براي فايل وارد نماييد. در قسمت  Format ميتوانيد يكي از فرمت هاي تصويري را انتخاب كنيد (با رنگ سبز) با انتخاب فرمت در قسمت Save Options ميتوانيد تنظيمات بيشتري را انجامدهيد(رنگ قرمز) پس از تنظيمات لازم براي فرمت انتخابي بررويSaveكليك كنيد

بدين تريب ديالوگي نمايان ميشود

اين ديالوگ نسبت به اينكه شما چه فرمتي را انتخاب كردين متفاوت ميباشد بدين ترتیب دراين ديالوگ ميتوانيد تنظيمات بيشتري را براي ذخيره سازي تصوير با فرمت انتخاب شده تعين كنيد و برروي OKكليك كنيد.

بزرگنمایی تصوير

يكي از پر كاربردترين قسمت هاي فتوشاپ قسمت جعبه ابزار ميباشد.

  • ابزارهاي ويرايش
  • ابزارهاي نقاشي
  • ابزارهاي انتخاب
  • كادرهاي انتخاب رنگ پيش زمينه و پس زمينه و ابزار هاي مشاهده ميباشد.

كار با ابزار فتوشاپ را با ابزارZoomشروع ميكنيم.

در ابتدا به نوار وضعيت در پايين گوشه سمت چپ كادر برويد و مقدار كه با درصد نشان داده شده را نگاه كنيد

اين مقدار نشان دهنده مقدار بزرگ نمايي تصوير ميباشد.

اكنو از جعبه ابزار ابزارZoomكه شكل يك زربين است يا با زدن كليد ( Z ) را انتخاب كنيد،اكنون نشان گر موس را به تصوير برده مشاهده ميكنيد ميكنيد نشان گر به زربين تغيير كرده و در وسط زربين يك علامت + وجود دارد شما ميتوانيد براي بزرگ نمايي نشان گر را به محل مورد نظر برده و با كليك كردن تصوير را به اندازه دلخواه بزرگ نمايد و براي معكوس كردن بزرگ نمايي با نگه داشتن كليد Altتصوير را به حالت اول برگردانيد .

براي بزرگ نمايي بخشي از تصوير ميتوانيد با عمل دراگ كردن بروي تصوير بخشي از تصويرمورد نظر را بزرگ نماييد

به همين منظور با نگه داشتن كليك چپ موس و دراگ كردن بر روي بخش مورد نظر برروي تصوير آن را بزرگ نماييد.

منتظر گام بعدی(بخش دوم) آموزش فتوشاپ باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب