وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در این جلسه روش ایجاد اولین پروژه جاوا ، بسته ها (package ها)، ساختار برنامه و روش کدنویسی و اجرای برنامه ها در محیط اکلیپس را آموزش می دهیم.

ایجاد اولین برنامه جاوا

برای ایجاد اولین برنامه کاربری جاوا برای ساخت پروژه جدید گزینه زیر را از منوی اصلی اجرا کنید:

File | New | Java Project

در کادر باز شده نام پروژه را helloتعیین کنید. و نسخه JRE دلخواه را برای پروژه انتخاب کنید که می توانید همان نسخه پیش فرض را تغییر ندهید. در صفحه بعد، فهرست برای نگهداری برنامه کمپایل شده سوال می شود، جایی که باید کلاس های تولید شده جاوا ذخیره شوند. بطور پیشفرض این فایل ها در زیر فهرست bin از فهرست پروژه ذخیره خواهند شد. در حالی که فایل های سورس برنامه در زیر فهرست src قرار می گیرند. این مسیرها را می توانید تغییر نداده و ویزارد را خاتمه دهید.
با ایجاد پروژه در پنجره Package Explorer ساختار درختی پروژه و اجزای آن نشان داده می شود. که یکی از زیر پوشه های آن بنام JRE حاوی همه کلاس های پیش ساخته جاوای مورد نیاز پروژه می باشد.

برنامه نویسی جاوا - ساختار پروژه

برای اضافه کردن کلاس به پروژه گزینه زیر را اجرا کنید:

File | New | Class

و نام hello_world را برای آن تعیین کنید. در فیلد package می توانید عبارت works.lesson2 را تعیین کنید.

 

بسته های(packages) جاوا

بسته های جاوا یک روش قدرتمند برای سازماندهی پروژه ها با چندین فایل و حفاظت از داده ها می باشد. استفاده از بسته ها و قرار دادن کلاس های جاوا در آن ها باعث سازماندهی فایل های مربوطه در زیر فهرست های تو در تو و سازماندهی مناسب انبوه فایل های پروژه گردد.

بطور خلاصه اگر کلاس در داخل بسته works.lesson2 نوشته شود، فایل مربوط به آن در مسیر works.lesson2 ذخیره می شود.بعنوان مثال دیگر ، اگر همه کلاس های یک پروژه فروش شرکت در بسته com.acme.sales قرار گیرند، فایل های آنها در مسیر com/acme/sales ذخیره می شوند . اگر بعضی کلاس ها مربوط به فروش داخلی بوده در بسته com.acme.sales.domestic قرارداده شوند و کلاس های مربوط به فروش بین المللی در بسته com.acme.sales.international قرارگیرند،فایلهای‌ فروش‌داخلی در مسیر com/acme/sales/domestic و فایل های فروش بین المللی در مسیر com.acme.slase.international ذخیره خواهند شد.
نام بسته ها با نقطه از هم جدا می شود، در حالی که فهرست ها با / ازهم جدامی شوند. برای معرفی بسته در برنامه از کلیدواژه package بصورت زیر معمولا در ابتدای استفاده می شود.

package com.acme.sales.domestic;

بسته ها امکان دسترسی راحت به کلاس های قبلی جاوا را فراهم کرده و بعبارتی کدها را قابل استفاده مجدد می کنند.
برگردیم به ادامه برنامه :
در کلاس hello_world.java کد موجود را بصورت زیر کامل کنید:

package works.lesson2;public class hello_world {
public static void main(String[] srg)
{
System.out.println(“Hello World!”);
}}

توضیح هر کدام از قسمت های برنامه در بخش اول آمده است. برای اجرای این برنامه کافی است روی دکمه Run (دکمه مثلث سبز نوار ابزار) کلیک کنید. خروجی در پنجره Console نشان داده می شود.

Hello World!

در جلیسه بعدی روش تعریف متغیر، انواع داده ها و عملگرهای جاوا را بررسی خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب