وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در زبان جاوا هم مشابه اکثر زبان های برنامه نویسی دیگر سه حلقه تکرار while ، do-while ، for و foreach وجود دارد، در این آموزش ساختار کلی این حلقه ها و مثال های کدنویسی برای هر کدام را آموزش می دهیم.

ساختار تکرار for

در اين حلقه، مجموعه کد مورد نظر به تعداد مشخص تکرار مي شود که در ابتداي حلقه تعداد دفعات اجراي کد بايد اعلام شود. بطور مثال مي خواهيم اعداد از 0 تا 10 در صفحه چاپ شوند:

for ( i = 0; i<= 10; i++ )
{
System.out.println( " Number " + i );
}

ساختار تکرار while

در مواردي که مقدار انتهايي حلقه مشخص نيست مي توانيم از اين نوع استفاده کنيم چون کد مورد نظر تا جايي که نتيجه دلخواه بدست بيايد تکرار خواهد شد. مثال بالا را در مورد اين حلقه مي توانيم به اين صورت ذکر کنيم:

int i = 0;
while (i<= 10)
{
System.out.println (" Number " + i );
i++;
}

کلمه while را مي توانيم ترجمه کنيم به ماداميکه ، ماداميکه شرط کوچکتر يا مساوي 10 بودن برقرار نيست حلقه را تکرار کن و يک واحد به آن اضافه کن تا بالاخره شرط ما درست دربيايد.

ساختار تکرار do…while

اين نوع حلقه برعکس حلقه while مي باشد. در اين حلقه، شرط در آخر بدنه حلقه بررسي مي شود. فرق اين حلقه با حلقه while در اينست که حداقل يکبار دستورات اجرا خواهند شد ولي در حلقه while ممکن بود در صورت برقرار بودن شرط در همان ابتدا ديگر دستورات اجرا نشوند.  مثال:

int i=0;
do
{
System.out.println (" Number " + i );
i=i+1;
}
while (i<= 10);

دستورbreak

هنگاميکه شما نياز به نوشتن حلقه هاي پيچيده تري داريد، بايد دقت کنيد که حلقه شما دچار حلقه بي نهايت يا همان حلقه نامتناهي نشود. به اين منظور مي توانيد از دستور break استفاده کنيد و يک شرطي هم براي آن در نظر بگيريد تا از حلقه هاي بي نهايت جلوگيري شود.

int i = 11;
while (i>= 10)
{
System.out.println (" Number " + i);
i++
if ( i == 21 ) break;
}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب