وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

یکی از قابلیت های خوب وردپرس پشتیبانی آن از پوسته ها و امکان طراحی و اضافه کردن پوسته مطابق با کاربرد و سلیقه کاربران می باشد. یک پوسته مجموعه ای از فایل های طراحی و کدنویسی است که بصورت یک فایل فشرده با قالب zip در آمده و در پانل مدیریت وردپرس می تواند براحتی نصب شده و فعال شود.

در ورد پرس امکاناتی برای نصب همزمان چندین پوسته ، پیش نمایش پوسته ها و فعال کردن یکی از پوسته ها به دلخواه وجود دارد. ضمن اینکه پانل مدیریتی وردپرس امکاناتی برای مشاهده طراحی و کدهای هر پوسته و تغییرات آنها را برای مدیر سایت فراهم می کند.

برای مدیریت پوسته ها بعد از ورود به پانل مدیریتی وردپرس از قسمت Appearance-Themes یا (نمایش-پوسته ها) استفاده می کنیم.

طراحی پوسته وردپرس، مدیریت پوسته ها

در این قسمت لیست پوسته های نصب شده وجود داشته و زیر هر کدام دکمه هایی برای فعال کردن یا پیش نمایش زنده پوسته وجود دارد. برای اضافه کردن پوسته جدید، با اجرای گزینه “افزودن پوسته تازه”  در صورت اتصال به اینترنت لیستی از پوسته های قابل نصب از سایت مرجع وردپرس نمایش داده شده و امکان نصب هر کدام وجود دارد. در همین صفحه با استفاده دکمه ” بارگذاری پوسته” موجود در بالای صفحه می توان فایل فشرده شده پوسته را آپلود کرده و نصب کرد. پوسته های نصب شده در این صفحه ، در صفحه قبل به لیست پوست ها اضافه  خواهند شد.

از دید مدیریت فایل، یک پوسته در اصل یک پوشه دارای چندین فایل است که در پوشه wp-content/themes قرار میگیرد، هنگام نصب پوسته تازه ، وردپرس فایل فشرده را در این مسیر باز می کند. شما می توانید وارد این پوشه شده  و فایل های آنرا مشاهده کرده و تغییر دهید . یا اینکه با کپی کردن زیرپوشه مربوط به پوسته جدید در این مسیر، پوسته را نصب کنید یا با حذف پوشه ی پوسته آنرا از وردپرس حذف کنید.

طراحی پوسته وردپرس - پوشه پوسته وردپرس

تنظیمات سفارشی روی پوسته

بعد از فعال کردن پوسته با کمک گزینه هایی در قسمت نمایش از منوی مدیریت ورپرس می توان پوسته را به دلخواه تنظیم کرد، بخشی از این تنظیمات به طور پیش فرض توسط خود وردپرس فراهم شده و بخشی از آنها از جمله قابلیت های پوسته نصب شده است و بخشی دیگر از آنها بستگی به افزونه های نصب شده روی وردپرس دارد، در نتیجه نمی توان برای تمام پوست هها و در همه شرایط تنظیمات یکسان را انتظار داشت.

بطور کلی تنظیمات پوسته در این قسمت شامل موارد زیر است:

سفارشی سازی پوسته  – تنظیماتی مثل عنوان، شرح و آیکن سایت، فهرست ها، ابزارک ها و تنظیم صفحه اول سایت

ابزارک ها – برای اضافه کردن ابزارک ها (widget ) به قسمت های مختلف پوسته ، هر کدام از ابزارک ها امکاناتی مثل نمایش متن دلخواه، نمایش کادر جستجو، لیست دسته ها، لیست مطالب و غیره را به پوسته اضافه می کنند که در طراحی پوسته باید محل هایی برای قرار گرفتن ابزارک ها تعیین شده باشد، تعداد و کیفیت این ابزارک ها بستگی به وردپرس، پوسته و افزونه های فعال دارد.

فهرست ها – برای ایجاد و مدیریت فهرست های از گزینه ها استفاده می شود، این فهرست ها را می توان بصورت منوها و نوارهای پیمایش و … در پوسته نمایش داد. در صفحه مدیریت فهرست ها امکان اضافه کردن مطالب، دسته ها ، تگ ها و لینک های دلخواه به هر فهرست وجود دارد.

طراحی پوسته وردپرس- مدیریت فهرست ها

ویرایشگر – برای ویرایش فایل های فایل ها مربوط به پوسته ی فعال استفاده می شود. با اجرای آن لیست فایل های پوسته نشان داده شده و با نتخاب هر کدام، در یک جعبه متن کدهای آن فایل را مشاهده کرده و می توان ویرایش کرده و ذخیره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب