وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در این قسمت یک پوسته ساده ایجاد کرده و آن را به وردپرس اضافه کرده و فعال می کنیم و سپس ضمن آموزش طراحی و کدنویسی پوسته ، امکاناتی به این پوسته اضافه می کنیم.

قبل از اینکه بتوانیم پوسته ای ایجاد کنیم باید وردپرس را نصب کنیم و قبل از نصب وردپرس باید یکی از بسته های برنامه نویسی php مثل wamp، xampیا easyphp را نصب کرده باشیم.هر کدام از اینها را داشته باشید فرقی نمی کند ، پیشنهاد می کنم wamp را نصب کنید.

برای نصب ورد پرس هم باید ابتدا بانک اطلاعاتی آن را در phpmyadmin ایجاد کرده و بعد از کپی پوشه ورد پرس در فهرست ریشه وب (www) ، از طریق مرورگر پوشه را باز کرده و مراحل را ادامه دهیم.

در صورتی که نرم افزار دریم ویور را در اختیار داریم می توانیم در محیط دریم ویور یک سایت تعریف کرده و مسیر آنرا پوشه نصب وردپرس در فهرست ریشه مجازی وب (www) تعیین کنیم.

حال به مسیر wp-content/themes رفته و یک زیرپوشه با نام دلخواه به عنوان مثال codenevisan را ایجاد می کنیم.

برای شروع کار یک فایل بنام style.css با محتوای زیر داخل پوشه ایجاد می کنیم. این فایل دارای مشخصات پوسته جدید ما است و نیز قواعد استایل شیت در این فایل قرار خواهند گرفت:

/*
Theme Name : codenvisan
Theme URI : http://blog.webaca.ir
Description : Amoozesh Tarahi  e  Poosteh
Version : 1.0
Author : M. Mohammadi
Author URI: http://blog.webaca.ir
*/

این توضیحات شناسنامه پوسته ما خواهد بود و شما می توانید مقادیر دلخواه را در آن بنویسید. سپس یک فایل بنام index.php ایجاد کرده و داخل آن طراحی زیر را قرار می دهیم:

<html>
<head>
<meta charset=”utf-8″ />
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body>
<h1> Codenevisan </h1>
<hr />
</body>
</html>

حالا می توانیم وارد پیشخوان وردپرس شده و لیست پوسته ها را نمایش دهیم تا پوسته جدیدمان را ببینیم.

آموزش سلخت پوسته وردپرس، انتخاب پوسته جدید

می توانیم پوسته جدید را فعال کرده و سایت وردپرسی را باز کنیم تا از پوسته جدید استفاده کند. نتیجه در شکل زیر نشان داده شده که نتیجه اجرای فایل index.php از پوسته است.

طراحی پوسته وردپرس - نمایش پوسته جدید

برای ویرایش فایل های پوسته می توانیم از محیط دریم ویور استفاده کنیم و یا اینکه در پانل مدیریت وردپرس از بخش نمایش و ویرایشگر کمک بگیریم.

در ادامه کد index.php را بصورت زیر تغییر می دهیم تا لیست نوشته های سایت را نمایش دهد.

<html>
<head>
<meta charset=”utf-8″ />
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body>
<h1> Codenevisan </h1>
<hr />
<?php
while(have_posts()) {
the_post();
echo “<h2>”;
the_title();
echo “</h2>”;
}
?>
</body>
</html>

حالا با اجرای سایت در مرورگر لیست عناوین نوشته ها نمایش داده خواهد شد.در فایل index.php از یک حلقه تکرار استفاده شده که تا زمانی که تابع have_posts() نتیجه غیر صفر بر می گرداند تکرار می کند. در داخل حلقه تابع the_post اجرا شده که یک نوشته را از بانک اطلاعاتی می خواند و تابع the_title برای نمایش عنوان نوشته استفاده شده است. (توصیه می کنیم این دستورات را حتما بنویسید نه اینکه کپی پیست کنید!)

طراحی پوسته وردپرس - نمایش پوسته ساده برای نمایش نوشته ها

حلقه while  استفاده شده در فایل index.php ، یک حلقه تکرار پرکاربرد است که آنرا حلقه اصلی می نامیم و برای بدست آوردن لیست نوشته ها از آن استفاده خواهیم کرد.

در فایل های پوسته ی وردپرس از جمله index.php  از توابعی استفاده می شود که به آنها توابع وردپرس می گوییم و در طی آموزش ها مهمترین آنها را معرفی و استفاده خواهیم کرد، برای مشاهده لیست کامل توابع و آشنایی با نحوه استفاده آنها به مرجع توابع وردپرس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب