وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در بخش قبلی با تکنیک هایی برای افزایش سئوی سایت ها آشنا شدید در این قسمت ادامه این روش ها را خواهیم داشت .

لینک های dofollow و nofollow

استفاده از لینك Nofollow به موتورهای جستجوگر دستور می دهد كه این لینك را دنبال نكنند با استفاده از این كار لینكی که از سایت ما به سایت دیگری داده می شود مورد تایید ما نیست. در واقع را آن معرفی میكنیم ولی را آن تأیید نمی كنیم ، پس از اعتبار خودمان كم نمی کنیم.

در الگوریتم جدید گوگل لینك دادن از سایت هایی كه موضوع مرتبطی با هم ندارند باعث كاهش امتیاز در گوگل می شود.

دستور كلی لینك Nofollow

<a href=”http://blog.webaca.ir” rel=”nofollow”>Nofollow Link</a>

دستور كلی لینك Nofollow برای تمام سایت

<meta name=”robots” content=”nofollow”>

که كافی است كد را در قسمت متا head سایت وارد كنیم.
لینكهای dofollow به لینكهایی گفته می شود كه موتورهای جستجو هنگام برخورد به آنها به دنبال كردن لینك موردنظر می پردازند .

قفل كردن www در آدرس دامین  url

بهتر است بدانید كه آدرس دومین همراه با www در اصل subdomain دومین بدون www است . وقتی كه روی یك دومین دو یا چند صفحه با آدرس های مختلف داشته باشید كه محتوای آنها یكسان باشند , گوگل ارزش صفحات را شما كاهش می دهد.
فرض كنید در ما سایت مان 1000 مطلب داریم و سایت ما با هم www و بدون www باز می شود در نتیجه گوگل در نظر خواهد گرفت كه ما برای تمامی صفحات سایت خود یك كپی داریم و این باعث كاهش ارزش تمامی صفحات سایت می شود.
به این دلیل كه www یك نشانیِ استاندارد می باشد پس باید سعی كرد که از www برای آدرس صفحات ذخیره شده استفاده كرد . با این  كار موتورهای جستجو می فهماند كه آدرس سایت همراه با www می باشد – برای این کار در فایل htaccess  در ریشه سایت قواعد زیر را می نویسیم:

قرار دادن www

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.example\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*) http://www.example.com/$1 [QSA,L,R=301]

قرار دادن index.php در صفحه اصلی

RewriteRule ^$ /index.php [QSA,L,R=301]

 و یا :

RewriteRule ^$ http://forum.example.com/index.php [QSA,L,R=301]

بك لینك و اهمیت آن در بهینه سازی سایت

بك لینك ، به پیوندهایی گفته می شود كه از سایتهای دیگر به سایت شما داده می شود ، زمانی از كه سایت به خود سایت دیگر پیوند میدهیم، سایت مقابل از سایت شما بك لینك دریافت كرده است . گوگل به بك لینك هابر اساس میزان محبوبیت و تعداد، اهمیت می دهد هر گونه لینك به صفحات شما، در سایت و ها صفحات دیگر كه توسط موتورهای جستجو پیدا شود بك لینك است.

متا در بهینه سازی سایت

زمانی كه یك موتور جستجو ، صفحه ی سایت ما را پیدا می كند. باید را آن فهرست كند (آن را به بانك اطلاعاتی قابل جستجوی خود اضافه كند  ) برچسبهای META را باید در برچسبهای HEAD در شروع صفجه ی سایت خود قرار دهیم.

برچسبهای در متا صفحه وب قابل دیدن نیستند مگر اینكه خود كاربر بخواهد آنها را ببیند.

<meta name=”meta-name” content=”meta-value”>

مثال:

<html>
<head>
<title>webaca.ir</title>
<meta name=”description” content=”آموزش برنامه نویس رایانه و موبایل”>
<meta name=”keywords” content=”php , csharp , android”>
</head>
<body>
صفحه یا بدنه اینجا قرار می گیرد
</body>
</html>

خطای 404

زمانیكه گوگل تلاش می كند تا صفحه ای  را ایندكس كند و آن را نمی یابد یك پیام خطای “یافت نشد” (معمولا یك پیام با كد 404 HTTP )نمایش می دهد و صفحة سایت به ربات جستجوگر برگشت می زند زیرا یا لینكی را پاك نموده ایم به یا صفحه ای جدید تغییر نام داده ایم و شاید به خاطر تایپ اشتباه لینك مورد نظر باشد . خطای 404 ضربه به ای رنكینك سایت در ما گوگل نمی زند. اگر به سرور سایت دسترسی داریم می توانیم یك صفحه ی 404 با امكانات زیاد تولید كنیم.

فایل robots.txt

با هم اندیشی توسعه دهنده گان وب و مهندسین ، استانداردها و قواعدی برای مدیران سایت ها تدوین شد كه یكی از این قواعد، كنترل رفتار ربات های خزنده ( bots )موتورهای جستجو به وسلیه ایجاد و تنظیم فایلی به نام robots.txt در ریشه سایت است؛ بدین وسیله می توان تا حدودی رفتار ربات ها را در نحوه جستجو و ایندكس صفحات مدیریت كرد، فایل robots.txt یك فایل متنی ساده است كه می توان آن را با هر ویرایشگری ایجاد و با فرمت txt ذخیره نمود، این فایل در ریشه سایت قرار می گیرد به ( طور مستقیم در فولدر wwwroot یا همان html_public و  در بالاترین سطح به) طوری كه اگر بعد از آدرس سایت، عبارت  robots.txt را تایپ كنیم، این فایل در دسترس باشد.

 http://www.example.com/robots.txt

از فایلrobots.txt برای مواردی استفاده می شود كه نمی خواهیم صفحاتی از سایتمان توسط موتورهای جستجو ( ربات های خزنده) بررسی و ایندكس شود، یا ممكن است قبلا این كار صورت گرفته باشد اكنون می خواهیم آن صفحات به را هر دلیل حذف كنیم.

مثال كاركرد این فایل

user-agent : *

disallow : /

 

قسمت / Disallow  :حاوی این پیام است كه هیچ رباتی نباید هیچ قسمتی از این سایت را بررسی و مشاهده نماید.

در بخش های بعدی موارد بیشتری از نکات سئو را خواهیم گفت – با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب