وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

نرم افزار SoapUI برای تست وب سرویس های soap ، restful ایجاد شده است. SoapUI نرم افزاری متن باز و کاملا رایگان با یک همراه یک نسخه تجاری بنام SoapUI Pro است.در این مقاله، روش نصب و اتصال به وب سرویس های rest  و soap و اجرای درخواست ها را آموزش می دهیم.

پیش نیازها برای نصب SoapUI

SoapUI مبتنی بر جاوا است ، بنابراین در اکثر سیستم عامل ها اجرا می شود ، ما آن را در چندین نسخه Windows و همچنین Mac و چندین نسخه از لینوکس آزمایش می کنیم. SoapUI به نسخه 1.6+ JRE (Java Runtime Environment) نیاز دارد ، حداقل 1 گیگابایت حافظه و حدود 100 مگابایت فضای دیسک توصیه می شود.

قبل از نصب SoapUI در ویندوز، باید مطمئن شوید که جاوا روی سیستم شما نصب است. برای این کار کافی است در برنامه cmd ، دستور java را اجرا کنید. اگر راهنمای آنرا نمایش داد پس نصب شده است.

نصب SoapUI در ویندوز

SoapUI مستقل از پلتفرم است و با توجه به نیازها و تنظیمات شما در ویندوز ، مک یا لینوکس / یونیکس قابل استفاده است. برای نصب SoapUI در ویندوز کافی است برنامه نصب آنرا از اینترنت دانلود کرده و اجرا کنید.

 

نصب SoapUI برای تست Api

 

روش تست وب سرویس SOAP

برای تست یک وب سرویس soap که آدرس WSDL آنرا در اختیار داریم، ابتدا با استفاده از گزینه New SOAP Project از منوی File ، یک پروژه WSDL ایجاد می  کنیم تا در ستون سمت چپ نشان داده شود. سپس روی آن کلیک راست کرده و گزینه Add WSDL را اجرا می کنیم و در کادر باز شده آدرس WSDL وب سرویس را وارد کرده و تائید می کنیم: بعنوان مثال می توانید از آدرس های وب سرویس زیر استفاده کنید:

http://www.dataaccess.com/webservicesserver/numberconversion.wso?WSDL

http://webservices.oorsprong.org/websamples.countryinfo/CountryInfoService.wso?WSDL

تا لیست متدهای وب سرویس به پروژه اضافه شود.

 

اضافه کردن وب سرویس به soapui

 

با دابل کلیک روی نام پروژه (Project1 ) مشخصات کامل پروژه در کادری نمایش داده می شود.

روش تست وب سرویس REST

تست REST برای ارسال درخواست های مختلف به RESTful API و تأیید پاسخ از آن انجام می شود. برای تست وب سرویس های REST کافی است یک پروژه REST ایجاد کنیم.

برای ایجاد این پروژه،  گزینه New REST Project از منوی File را اجرا کرده و در کادر زیر ، آدرس فایل json مربوط به وب سرویس را وارد می کنیم:

 

اضافه کردن وب سرویس rest

می توانیم برای تست از آدرس زیر استفاده کنیم:

http://petstore.swagger.io/v2/swagger.json

پس از تائید کادر، پروژه جدید REST به لیست پروژه ها اضافه شده و با دابل کلیک روی نام آن می توانیم جزئیات کامل تری از آن را مشاهده کنیم.

تست وب سرویس SOAP

برای درخواست هر کدام از متدهای وب سرویس، در ستون Navigator، روی نام متد، دابل کلیک کنید تا کادر آن باز شود. در این کادر فرمت درخواست SOAP که یک قطعه XML است نمایش داده می شود. داده های ورودی آنرا وارد کرده و روی دکمه اجرا کلیک کنید تا درخواست انجام شده و نتیجه در سمت راست نمایش داده شود:

درخواست متد وب سرویس soap

 

در مثال بالا دیده می شود که با ارسال مبلغ عددی به متد NumberToDollars t ، در پاسخ مبلغ بصورت حروف برگردانده شده است.

تست وب سرویس REST

برای تست هر کدام از سرویس های REST ، روی نام متد آن در پنجره Navigator دابل کلیک کرده و در کادر باز شده مشابه زیر، نوع درخواست (شیوه GET یا POST یا …) را انتخاب کرده و پارامترها، هدرها و … را تعیین کنید و در پایان روی دکمه اجرا کلیک کنید:

درخواست وب سرویس rest

در این مقاله سعی کردیم شما را با نرم افزار SoapUI و روش تعریف وب سرویس های REST و SOAP و تست آنها آشنا کنیم. در مقالات بعدی اطلاعات کامل تری برای درخواست هر کدام از سرویس ها و تعیین پارامترهای و تنظیمات امنیتی ارائه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب