وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

گیت یک سیستم کنترل نسخه‌ی متن‌ باز است که توسط خالق لینوکس، لینوس تروالدز، ساخته شد. گیت مانند سایر سیستم‌های کنترل نسخه از قبیل ساب‌ورژن، CVS و مرکوریال است؛ اما اساسا سیستم کنترل نسخه چیست؟ وقتی توسعه‌دهندگان چیز جدیدی مانند یک اپلیکیشن خلق می‌کنند، مدام تغییراتی در کدهای آن می‌دهند تا اولین نسخه‌ی رسمی و غیر بتا آماده‌ی انتشار شود. این روند در به‌روزرسانی برای نسخه‌های بعدی نیز ادامه دارد.

سیستم‌های کنترل نسخه تغییرات و بازنگری‌های توسعه‌دهندگان را در یک مخزن مرکزی ذخیره می‌کنند. با این کار همکاری بین توسعه‌دهندگان آسان می‌شود؛ به این شکل که هر توسعه‌دهنده می‌تواند نسخه‌ی جدید را دانلود کند، تغییرات را در آن اعمال و سپس آپلود کند. کلیه‌ی توسعه‌دهندگان قادر به مشاهده‌ی تغییرات جدید، دانلود آن‌ها و مشارکت در پروژه خواهند بود.همچنین، کسانی که نقشی در پروژه ندارند، می‌توانند فایل‌های آن را دانلود و استفاده کنند.

در دنیای رایانه، هاب به تجهیزات سخت‌افزاری گفته می‌شود که از آن اشتراک‌گذاری شبکه با گجت‌های مختلف استفاده می‌شود و در نتیجه هاب به نوعی شبکه را گسترش می‌دهد. هاب در گیت‌هاب نیز چنین مفهومی دارد. توسعه‌دهندگان پروژه‌های خود را در گیت‌هاب ذخیره می‌کنند و از این طریق به شبکه‌ی عظیم توسعه‌دهندگان دنیا وصل می‌شوند. در گیت‌هاب این امکان وجود دارد که پروژه‌ای را از مخزن توسعه‌دهنده به مخزن خود کپی و در آن تغییرات اعمال کنید و سپس درخواست اعمال تغییرات را به صاحب پروژه بفرستید تا در پروژه‌ی اصلی اعمال کند.

قبل از هرچیز لازم است مواردی را نصب کنید. برای این‌کار نسخه‌ی متناسب با سیستم‌عامل خود را از آدرس زیر دانلود کرده  و نصب کنید:

https://git-scm.com/downloads

با نصب گیت می توان در هر کدام از فهرست های روی دیسک را به گیت معرفی کنید تا آن را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهد. می توانید یک پوشه جدید برای اجرای دستورات گیت ایجاد کنید. دستورات گیت در خط فرمان اجرا می شوند و همه آنها با دستور git و در ادامه یک یا چند پارامتر که عمل را تعیین می کند و در صورت نیاز سوئیچ ها نوشته و اجرا می شوند.

برای اجرای خط فرمان می توانید در پوشه مورد نظر را در ویندوز باز کرده و با گرفتن کلید shift صفحه کلید، راست کلیک کرده و گزینه open command window را اجرا کنید یا اینکه از ترمینال نرم افزارهایی مثل VS Code استفاده نمائید.

برای دریافت اموزش کامل استفاده از گیت روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت فایل pdf آموزش گیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب