وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

SASS یک توسعه از استایل شیت ها است و  یک زبان پیش پردازنده CSS می باشد. SASS یه CSS سینتکس اضافه می کند. SASS نمی تواند جایگرین CSS شود بله به آن امکانات جدیدی اضافه می کند.

SASS یک روش کوتاه تر برای ساخت قواعد استایل شیت های آبشاری در اختیار طراحان قرار می دهد. پس از ایجاد قالب بندی ها با SASS برای اینکه بتوانند توسط مرورگرها خوانده شده و قابل استفاده باشند باید به CSS تبدیل شوند.

 چرا باید از SASS استفاده کرد؟

از آنجا HTML و CSS که در طراحی واسط کاربر استفاده می شوند، کدهای از پیش تعریف شده و اغلب تکراری دارند، با کمک SASS از تکرار کدهای یکسان راحت شده و طراحی فایل های CSS سریع تر انجام می شود.

در زبان های برنامه نویسی سطح بالا مثل  C++ از توابع استفاده کرده و از نوشتن قطعه کدهای تکراری پرهیز می کنیم، می توان تصور کرد که SASS امکان اینچنینی هنگام طراحی CSS به ما می دهد.

با استفاده از SASS و با کمک سینتکس و نوشتن توابع می توان سرعت و قدرت خود را در طراحی واسط کاربری افزایش داد. با کمک SASS طراحی قالب های CSS متحول و حرفه ای می شود.

تبدیل SASS به CSS

برای استفاده از SASS روش کار به این صورت است که ابتدا بصورت محلی، قوانین استایل شیت با روش SASS نوشته شده و پس از تبدیل به فرمت CSS روی سرور قرارداده شده و در محیط واقعی استفاده می شوند. برای تبدیل SASS به CSS می توانید از Ruby و نصب SASS روی آن استفاده کنید. همچنین نرم افزارهایی مثل Prepros تبدیل را بصورت لحظه ای یا بصورت یکجا انجام می دهند.

LESS چیست؟

LESS توسط امکاناتی مانند تعریف و استفاده از متغیر ها ، عملگرها و  توابع، قابلیت های CSS را افزایش داده و آن را پویا می سازد.  می توان کدهای LESS را در یک فایل CSS نوشت. کامپایلر اصلی LESS با استفاده از جاوا اسکریپت نوشته شده است و کدهای نوشته شده را به فرمت استاندارد CSS تبدیل می کند.

نوشتن استایل ها با دید ماژولار از قابلیت های این فریم ورک است. LESS خاصیت های پویایی را به CSS اضافه کرده است. به کمک امکانات متعدد LESS می توان از زبان CSS به عنوان یک زبان برنامه نویسی استفاده نمود.

برخی از امکانات فریم ورک LESS

– استفاده مجدد از مقادیر با استفاده از متغیر ها

– استفاده مجدد از بلاک ها

– استفاده از قوانین تو در تو برای ساخت استایل های خلاصه تر

– انجام محاسبات با استفاده از توابع و عملگر ها

– و …

LESS در هر دو محیط سمت کاربر ( انواع مرورگرها ) و سمت سرور توسط NODE.JS و …  قابل اجرا و استفاده می باشد. این فریم ورک تنها یک افزونه برای CSS نیست ، بلکه یک ابزار برای CSS با سینتکس آن است که در ابتدایی ترین حالت می تواند به عنوان یک شیوه نامه ساده CSS استفاده گردد.

چرا باید فریم ورک LESS را انتخاب کرد؟

– نوشتن کد های CSS  همانند زبان های برنامه نویسی همچون PHP

– بهبود نوشتن CSS و استفاده بهینه از CSS3

– قابلیت پیاده سازی در دو سمت کاربر و سرور

– تعریف متغیر ها همانند PHP و استفاده از آن ها در سایر قسمت ها

– اجرای آسان عملیات بر روی متغیرها

– افزایش سرعت کد نویسی

– خوانایی و پیمایش بهتر دستورات تو در تو

– الحاق متن در هنگام ساختن فریم ورک ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب