وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

IDE NetBeans يک محيط برنامه نويسي زبان جاوا است .در اين محيط مي توان کدهاي زبان جاوا را نوشت و کامپايل کرد.اين IDE ، محيط پيشرفته اي است که براي ايجاد پروژه و خطايابي و اجراي خط به خط برنامه و ديدن مقادير متغيرها در طول اجراي برنامه و ايجاد documentation و غيره مناسب است.

براي دريافت اين نرم افزار ميتوان به سايت org.netbeans.www مراجعه کرد و به صورت رایگان،  نسخه هاي مختلف آن را به همراه JDK دانلود کرد .

شروع کاربا NetBeans

پس از باز کردن NetBeans ، صفحه اي شامل دو بخش مشاهده ميشود . در سمت راست يک پنجره به نام Welcome مشاهده مي شود و در سمت چپ دو پنجره به نام هاي System File و Runtime. در پنجرهي Runtime ، اطلاعاتي نظير پردازه هاي در حال اجرا و sessions debugging ، نمايش داده مي شوند .

در پنجره System File ، درختي از دايرکتوريها قابل مشاهده است که در ادامه بيشتر توضيح داده خواهد شد .

براي ايجاد يک محيط نوشتاري بايد فايلي New بسازيم .براي اينکار از منوي File ، گزينه New را انتخاب مي کنيم . پنجره اي به نام NetWizard باز ميشود که شامل قالب هاي مختلف جاوا در چندين فولدراست . به عنوان مثال براي ايجاد يک کلاس جاوا از فولدر Classes Java ، کلاس مورد نظر خود را انتخاب مي کنيم و پس از فشار دادن Next و تايپ يک نام براي کلاس خود ، روي دکمه finish کليک ميکنيم.

سیستم فایل

تمام فايلها ، کتابخانه ها و فايل هاي آرشيو (مثل zip. ٭ يا Jar . ٭ و …) بايد در قسمت File System اين IDE نصب و سوار شوند (mount)،  تا قابل شناسايي و کامپايل و اجرا کردن توسط NetBeans باشند .

براي اين کار از منوي File ، Filesystem Mount را انتخاب میکنيم يا در پنجره ي System File روي گره آن کليک راست کرده و mount را انتخاب ميکنيم .سپس Local Directory را انتخاب ميکنيم و پس از کليک کردن Next ، داير کتوري مورد نظر خود را browse ميکنيم و روي دکمه finish کليک مي کنيم . براي حذف يک System File) دايرکتوري ) روي آن کليک راست کرده و Filesystem Unmount را انتخاب ميکنيم

بازکردن يک فايل آرشيو (.zip)  يا يک jarfile در System File

از منوي file ، Filesystem Mount را انتخاب ميکنيم و پس از انتخاب Files Archive و فشار دادن Next ، فايل مورد نظر خود را Browse ميکنيم . همچنين ميتوانيم از منوي Tools ، Manager Javadoc را انتخاب کرده و پارامترهاي موردنظرمان را انتخاب ميکنيم. شکل زير مورد بالا را نشان میدهد.

ايجاد يک گروه روي فايل

براي ايجاد يک گروه بر روي فايل موردنظرمان از منوي File ، گزينه Files of Group را انتخاب ميکنيم ومانند ايجاد يک فايل جديد مراحل را ادامه ميدهيم .

ايجاد يک پروژه جديد

بريا ايجاد يک پروژه جديد ميتوانيم از منوي Project ، Manager Project را انتخاب کنيم و يا ميتوانيم از Shortkey ، N +Shift + Ctrl استفاده کنيم. در جعبه ديالوگ (box dialog ( ظاهر شده ، روي New کليک کرده و نام پروژه را تايپ مي کنيم و OK را فشار ميدهيم. براي کامپايل و ايجاد پروژه ميتوانيم به منوي Project برويم و گزينه موردنظر را انتخاب کنيم.

براي استفاده از يک دايرکتوري در پروژه ايجاد شده ميتوانيم روي يکي از دايرکتوري هاي موردنظر در پنجره ي System File کليک راست کنيم و از گزينه ي Tools ، project to Add را انتخاب کنيم . قابل توجه است که هر بار فقط ميتوانيم يک project را اجرا کنيم و امکان اجراي همزمان چند Project وجود ندارد .

ايجاد يک فايل در يک پروژه

از منوي Windows ، Project را انتخاب ميکنيم و يا از Shortkey ، 3 + Ctrl استفاده ميکنيم . پنجره ي project کنار پنجره هاي Filesystem و Runtime در سمت چپ صفحه قسمت بالا ، باز ميشود . با کليک راست کردن روي گره پروژه ، new Add را انتخاب ميکنيم . با اين کار پنجره ي Wizard New باز ميشود و به اين طريق ميتوانيم يک فايل جديد ايجاد کنيم . ( مراجعه شود به قسمت شروع کار با NetBeans)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب