وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

براي استفاده از يک دايرکتوري در پروژه ايجاد شده ميتوانيم روي يکي از دايرکتوري هاي موردنظر در پنجره ي System File کليک راست کنيم و از گزينه ي Tools ، project to Add را انتخاب کنيم . قابل توجه است که هر بار فقط ميتوانيم يک project را اجرا کنيم و امکان اجراي همزمان چند Project وجود ندارد .

ايجاد يک فايل در يک پروژه

از منوي Windows ، Project را انتخاب ميکنيم و يا از Shortkey ، 3 + Ctrl استفاده ميکنيم . پنجره ي project کنار پنجره هاي Filesystem و Runtime در سمت چپ صفحه قسمت بالا ، باز ميشود . با کليک راست کردن روي گره پروژه ، new Add را انتخاب ميکنيم . با اين کار پنجره ي Wizard New باز ميشود و به اين طريق ميتوانيم يک فايل جديد ايجاد کنيم . ( مراجعه شود به قسمت شروع کار با NetBeans)

 

کامپايل و اجرا کردن برنامه

پس از نوشتن کد خود در فايل جديدي که ايجاد کرده ايم ، ميتوانيم با فشار دادن دکمه F9 يا با انتخاب Compile از منوي Build ، برنامه را کامپايل کنيم . در اين حالت يک پنجره به نام compile-output در پايين صفحه ظاهر ميشود که پيغام کامپايلر ( درست بودن کد يا خطاهاي برنامه ) در آن نوشته شده است.

اگر برنامه خطا داشت ، با کليک کردن روي خطي که خطا گرفته شده ( در پنجره ي compiler-output) خطي از برنامه که خطا دارد ، قرمز ميشود و يک علامت قرمز رنگ کنار آن ظاهر ميشود . براي اجراي برنامه ميتوانيم از دکمه F6 و با انتخاب Execute از منوي Build استفاده کنيم.

منوي Build : 

گزينه يCompile All  تمام فايل هاي جديد ، فايل هايي را که به تازگي در آن تغيير ايجاد کرده ايم ولي کامپايل نشده اند را کامپايل ميکند ( شامل فايل هاي موجود در Subfolder هاي فولدر انتخابي هم ميشود ) .

گزينه Build :

فايل هاي class.Sourcename موجود در فولدر انتخابي را حذف ميکند ( delete) و تمام فايلهاي Sourcename را کامپايل ميکند .

گزينه ي Build All :

تمام فايل هاي class.all را در فولدر انتخابي و Subfolder هاي آن حذف ميکند و Build را براي تمام فايل هاي موجود در فولدر به کار ميبرد .

گزينه ي Clean :

تمام فايل هاي class.٭ را از فولدر انتخابي حذف ميکند .

امکان بررسي تغييرات يک متغير در طول اجراي برنامه :

از منوي Debug ، گزينه ي Watch New را انتخاب ميکنيم . يک جعبه ديالوگ (box dialog ) ظاهر ميشود که امکان تغييرات يک متغير را در طول مدت اجراي برنامه و debugging بررسي ميکنيم .

ايجاد documentation :

يکي از امکانات NetBeans ايجاد documentation توسط خود IDE براي برنامه هاست . براي اينکار در پنجره ي System File روي کلاس يا Package موردنظر خود کليک راست ميکنيم و در قسمت Tools ، گزينه ي Javadoc Generate را انتخاب ميکنيم و يا از منوي Tools ، اين گزينه را انتخاب ميکنيم .

پس از ايجاد documentation يک پنجره ي سوال باز ميشود که با انتخاب yes ميتوانيم documentation ايجاد شده را مشاهده کنيم . يا از منوي view ، در گزينه ي Indices Documentation ، documentation ايجاد شده براي يک Package را مشاهده کنيم .

 

 

 

ايجاد کلاس تست ( Class Test):

براي ايجاد Class Test يک برنامه يا يک کلاس نوشته شده ، از منوي Tools گزينهي Junit Tests ، Test Creat را انتخاب ميکنيم .در جعبه ديالوگ باز شده ، ميتوانيم پارامتر هاي موردنظر خود براي کلاس تست را انتخاب کنيم . براي باز کردن و اجرا کردن کلاس هاي تست نيز در قسمت Tests Junit ، گزينه هاي Open Test يا Test Execute را انتخاب ميکنيم . نتايج اجراي Class Test در پنجره output در پايين صفحه ظاهر ميشود.

ايجاد jarfile :

در منوی File و New در فولدر Jar Archives گزینه ی    New Wizard  را  انتخاب کرده ، روي Next کليک ميکنيم . سپس نام recipe Jar و اسم jarfile ي که ميخواهيم ايجاد کنيم را تايپ ميکنيم . محل ايجاد jarfile را انتخاب کرده و اگر فيلتري براي ايجاد jarfile لازم داريم ، انتخاب ميکنيم .

سپس Next را فشار ميدهيم و فايل ها و دايرکتوري هايي که ميخواهيم در jarfile باشند را انتخاب ميکنيم. اطلاعات صفحات را نيز وارد کرده و text موردنظر براي manifest s ‘jarfile را مشخص کرده و روي دکمهي finish کليک ميکنيم .

پيدا کردن يک متد يا Object يا کلاس جاوا در فايلها :

براي اين کار از منوي Edit ، files in find را انتخاب ميکنيم .در جعبه ديالوگ باز شده ، ميتوانيم نوع فايل موردنظر يا نام متد يا کلاس را انتخاب کنيم .سپس IDE در کل فايلهاي موجود در System File ، فايل يا عبارت موردنظرمان راپيدا کرده و light high ميکند . اين کار به خصوص براي پيدا کردن برنامه اي که قبلا نوشته ايم و اکنون ميخواهيم آن را در برنامه اي ديگر استفاده کنيم ، مفيد ميباشد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب