وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

کد دریافت وضعیت آب و هوای شهرها و نمایش آن با پی اچ پی

در این آموزش قصد داریم تا روش دریافت وضعیت آب و هوا را از یکی از سرور های خوبی که برای این کار در اینترنت وجود دارد آموزش دهیم.

دریافت وضعیت آب و هوا

یکی از سرورهای که میتواند برای کار استفاده  شود سرور یاهو است .  در آموزش های قبلی روش استفاده از سرور یاهو برای درخواست وضعیت آب و هوا و نمایش آب و هوا را داشتیم.

در این جلسه می خواهیم با سایت دیگری شما را آشنا کنیم که قابلیت های خیلی خوبی برای اعلام وضعیت آب و هوا و مشخصات جغرافیایی شهرها دارد. سایت Open Weather Map  خدمات آب و هوا را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد برای دریافت خدمات پیشرفته‌تر باید هزینه پرداخت کنیم.

در این آموزش روش استفاده رایگان از امکانات این سایت برای دریافت وضعیت آب و هوای شهر دلخواه تان را آموزش می دهیم. اگر به وب سایت این موسسه مراجعه کنید روش استفاده از سرویس ها را آموزش داده است و مراحل استفاده را به این صورت عنوان کرده است:

استفاده از سایت Open Weather Map

مراحل لازم برای استفاده از سرویس برای دریافت وضعیت آب و هوای شهرها عبارت است از:

1-  ثبت نام در سایت Open Weather Map  و دریافت شناسه (کلید API)

با کلیک روی لینک ثبت نام فرم زیر نمایش داده شده که باید مشخصات خود را وارد کنید.

بعد از ثبت نام بصورت اتومات وارد پنل کاربری خواهید شد و در قسمت API keys کلید API خود را مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه امکان تولید مجدد کلید هم وجود دارد

2-  ارسال درخواست به این سایت با تعیین کردن شناسه شهر مورد نظر و پارامترهای دیگر-

شما می توانید درخواست را بصورت دستی در نوار ادرس مرورگر وارد کنید و در برنامه دستوراتی برای ارسال درخواست بنویسید. که این دستورات بستگی به زبان برنامه نویسی مورد استفاده دارد . در هر صورت قالب درخواست باید بصورت زیر باشد:

http://api.openweathermap.org/data/2.5/forecast?id=524901&APPID={APIKEY}

که برای پارامتر id باید شناسه شهر را وارد کنید و برای پارامتر APPID باید از کلید API که به شما داده شده استفاده کنید.

به عنوان مثال می توانید از آدرس زیر برای تست خدمات استفاده کنید :

 

api.openweathermap.org/data/2.5/forecast?id=524901&APPID=1111111111 

این سایت یک فایل با فرمت جیسون برای دانلود قرار داده که در آن شناسه تمام شهرهای جهان موقعیت جغرافیایی جغرافیایی آنها را شامل می‌شود.

شما می توانید با جستجو در این فایل ، کد شهر مورد نظر را پیدا کرده و در درخواست فوق بجای 524901 قرار دهید تا وضعیت آب و هوا برای شهر مورد نظر شما را نشان دهد.حتی می توانید از این فایل جی سان استفاده کرده و به کاربرانتان امکان دهید تا نام شهر را جستجو کرده و با کدهای که مینویسید شناسه را از فایل جی سان به دست آورده و در خواست به این سایت را بر اساس شناسه شهر انجام دهد.

یکسری محدودیت های برای درخواست وضعیت آب و هوا تعیین کرده است بعنوان مثال در فاصله کمتر از ده دقیقه بیش از یک درخواست را از طرف یک کاربر سرور بفرستید با این استدلال که اطلاعات روی سرور در طول ده دقیقه ثابت مانده و تغییر نکرده است.

3- دریافت نتایج وضعیت آب و هوا و استخراج نتایج مورد نظر

اطلاعات نشان داده شده برای این درخواست با فرمت جیسون بوده  و برای استخراج اطلاعات باید از توابع و دستورات لازم استفاده کنید. بعنوان مثال می توانید قطعه برنامه زیر را استفاده کنید :


<html>
<html>
<body>
<?php
$api_key = "b1b15e88fa797225412429c1c50c122a1"; // api key
$city_id= 524901;      // city id
$url="http://samples.openweathermap.org/data/2.5/forecast?id=$city_id&appid=$api_key";
$data = file_get_contents($url);
$arr = json_decode($data);
print_r($arr); ?>
</body>
</html>

البته که برای استخراج جزئیات دقیق تر نیاز به دستورات کامل تری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب