وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

رابط گرافیکی جاوا – 1#چرا باید از رابط گرافیکی استفاده کنیم؟

یک برنامـه خـوب ،برنامـه ای اسـت کـه توسـط پنجـره هـای محـاوره ای بـا کـاربر خـود ارتبـاط برقرار می کنـد .در ایـن دوره سـعی مـی گـردد تـا شـما را بـا نحـوه ی ایجـاد ایـن پنجـره هـا آشنا سازیم.

برای استفاده از این دوره باید با برنامه نویسی جاوا آشنایی داشته باشید، پس توصیه می کنیم قبل از شروع، مطالب دوره آموزش برنامه نویسی شی گرا به زبان جاوا را مطالعه کنید.

چرا در برنامه های کاربردی نیاز به ایجاد یک واسط گرافیکی کاربر داریم؟

برای پاسخ به این سوال می توان به برنامه هایی که در محیط  خط فرمان یا محـیط تحـت DOS اجرا می شوند اشاره نمود. در اینگونه برنامه ها برای انجام هر عملـی بایـد دسـتورات خـاص آن را تایپ نموده تا عمل مورد نظر اجرا گردد. در چنین حالتی به علت اینکه به ازای هـر یـک از اعمـال مورد نظر باید دستور یا دستوراتی را تایپ کنیم سرعت العمل برنامه کاهش می یابد و هـم بـا یـک محیط خشک و بی روح و کسل کننده رو به رو می باشبم.

برای رفع این مشکل مهندسان کامپیوتر واسط گرافیکی کاربر یا GUI را ایجاد نمودند. به کمک این واسط:

  • محیط برنامه کاربردی از حالت خشک و بی روح به یک محـیط گرافیکـی زیبـا تبـدیل مـی گردد.
  • برای اجرای دستورات مورد نظر کافیست به کمک ماوس یا صفحه کلید فقـط روی شـی یـا اشیاء مورد نظر کلیک نمایید. مثلا برای چاپ یک گـزارش کافیسـت روی دکمـه Print کلیـک نمایید.

واسط گرافیکی کاربرپسند (Friendly User) چگونه واسطی است؟

اگر در زمان طراحی واسط های گرافیکی کاربر، اصول طراحی این واسط ها را رعایت کنیم، نتیجـه کار یک واسط گرافیکی کاربرپسند خواهد بود. به عنوان مثال می تـوان بـه سیسـتم عامـل وینـدوز اشاره نمود. دلیل اصلی موفقیت این سیستم عامل رعایت این اصول می باشد که سبب راحتـی کـار با امکانات آن گردیده و در نتیجه در بین کاربران محبوبیت فراوانی را کسب نموده است.

از جمله این اصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتخاب کامپوننت های مناسب برای برنامه مورد نظر
  • قرار دادن کامپوننت ها در مکان مناسب
  • انتخاب ترکیب رنگی، سایز و اندازه مناسب برای کامپوننت ها
  • قرار دادن توضیحات کافی « راهنما » برای انجام هر عمل به گونه ای که کاربر نهایی در زمان برخورد با مشکلات خود را تنها احساس نکند
  • پرهیز از دوباره کاری و انجام اعمال تکراری بصورت خودکار توسط برنامه
  • کوتاه کردن مسیر انجام عملیات مورد نظر کاربر.

برای پیاده سازی رابط گرافیکی یا GUI ها در جاوا  از JFC استفاده می شود.  JFC در حقیقت یک مجموعه از کتابخانه های طراحی شده برای کمک به برنامه نویسان جاوا جهت توسعه برنامه های کاربردی تجاری و با ابعاد گسترده می باشد.

با ما همراه باشید تا با برنامه نویسی گرافیکی جاوا تسلط پیدا کنید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب