وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

با سلام خدمت شما کاربران عزیز،

با افزایش استفاده از اینترنت، برنامه نویسی وب، روز بروز اهمیت و بازار بیشتری پیدا می کند. اگر هنوز برای یادگیری طراحی و برنامه نویسی و یا  انتخاب مسیر، تکنولوژی ها و  ابزارهای برنامه نویسی وب سردرگم هستید، این مقاله را بخوانید.

برنامه نویس یا توسعه دهنده وب به کسی گفته می شود که اینترنت، وب و محتوای وب را شناخته و توانایی طراحی صفحات وب ایستا و پویا را داشته باشد. (صفحه وب یک فایل دارای انواع داده ها شامل متن، تصویر، فیلم، چندرسانه ای و … است.)

برنامه نویس وب می تواند نرم افزارهایی طراحی و پیاده سازی کند که بتوانند در بستر وب نصب شده و اجرا شوند، با بانک اطلاعاتی در ارتباط بوده و قادر به دریافت اطلاعات از کاربران و ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی و پاسخگویی به درخواست های کاربران در جستجوی اطلاعات را داشته باشند.

امروزه برای برنامه نویسی مبتنی بر وب انتخاب ها و مسیرهای مختلفی وجود دارد. ولی برای یادگیری معمول ترین و پر طرفدارترین روش برنامه نویسی وب، می توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

1- یادگیری طراحی صفحات وب با زبان HTML

2- یادگیری فرمت دهی وتنظیم قسمت های صفحه وب با CSS

3- یادگیری نصب و استفاده از یکی از نرم افزار های طراحی و برنامه نویسی وب مثل دریم ویور یا phpstorm و….

4- یادگیری استفاده از چارچوب های فرمت دهی به صفحات وب مثل بوت استرپ یا متریالایز

5- یادگیری اصول طراحی بانک اطلاعاتی و پیاده سازی بانک اطلاعاتی با MySQL ، SQL Server یا …

6- یادگیری برنامه نویسی مبتنی بر وب با یک زبان برنامه نویسی مثل PHP

7- یادگیری یک زبان برنامه نویسی سمت کلاینت مثل جاوااسکریپت و کتابخانه jQuery

 

 البته می توان تنها با کمک HTML ، CSS ، PHP و MySQL هم نرم افزار های کاربردی تحت وب با قابلیت ها و امکانات کامل طراحی کرد.

در ادامه به معرفی هر کدام از این پیش نیازهای برای برنامه نویسی تحت وب می پردازیم.

زبان HTML

زبان HTML از عبارت HyperText Markup Language گرفته شده که به معنای زبان نشانه گذاری ابرمتن است. این زبان دارای تعدادی از برچسب ها (tag ها ) است که هر کدام برای نمایش یا ساخت جزئی از صفحه وب استفاده می شوند. تگ های HTML بخش های مختلف صفحه وب(متن، تصویر، فیلم و… ) را به هم می چسباند. یادگیری HTML ساده است و کافی است تک های آن را شناخته و روش استفاده از تگ ها را یاد بگیرید.

تکنولوژی CSS

CSS از عبارت Cascading Style Sheet  به معنای استایل شیت های آبشاری گرفته شده است. برای قالب بندی اجزای صفحه وب مثل اندازه ها، رنگ ها، چیدمان، فرمت دهی متون و … می توانید از CSS استفاده کنید. در روش استفاده از استایل شیت برای هر کدام از بخشهای صفحه وب یک مجموعه تنظیمات تعیین می شود که به آنها قواعد استایل شیت می گویند. این قواعد می توانند در داخل صفحات وب قرار گرفته یا در داخل فایل های مخصوص با پسوند css قرار داده شده و در صفحه وب معرفی شوند.

نرم افزارهای طراحی و کدنویسی وب

اساساً شما برای طراحی و کدنویسی وب نیاز به یک ویرایشگر ساده مثل نوت پد دارید ولی نرم افزارهای طراحی وب مثل Dream Weaver ، phpStorm کار طراحی و برنامه نویسی وب را راحت تر می کنند.

نرم افزار دریم ویور توسط شرکت ادوبی (adobe ) ارائه شده و پشتیبانی شده و جدیدترین نسخه آن CC 2017 است. با کمک این نرم افزار می توان بصورت WISIWIG صفحات وب را طراحی کرده و هم در برنامه نویسی برای نوشتن تگ های HTML و CSS یا دستورات برنامه نویسی به شما کمک می کند.

نرم افزار phpStorm ، برنامه نویسی php را سرعت می دهد و کمک های زیادی به برنامه نویسیان می کند. بهتون توصیه می کنم برای برنامه نویسی php حتما برنامه phpStorm را استفاده کنید.

چارچوب های فرمت دهی

چارچوب های فرمت دهی و طراحی واسط کاربر مثل بوت استرپ(bootstrap) یک مجموعه از قواعد استایل شیت آماده شده به همراه جلوه های ویژه در اختیار شما قرار میدهند. رایج ترین چارچوب در حال حاضر، بوت استرپ است که دارای آموزش های خوبی در اینترنت بوده و نرم افزارهای طراحی صفحات وب مثل دریم ویور هم از آن پشتیبانی میکنند.

این چارچوب ها طراحی را به صورت واکنش گرا انجام می دهند یعنی اینکه صفحات طراحی شده بر روی صفحه نمایش های مختلف گوشی، تبلت، کامپیوتر به خوبی و وضوح نمایش داده می شوند.

بانک های اطلاعاتی

سیستم های بانک های اطلاعاتی مختلفی مثل اکسس، اس کیو ال سرور، MySQL و Sqlite و … وجود دارند و زبان های برنامه نویسی از جمله زبان PHP با تعدادی از این سیستم ها می توانند ارتباط برقرار کرده و از آنها برای نگهداری و دسترسی به اطلاعات استفاده کنند.

اکثر سیستم های بانک اطلاعاتی از زبان SQL برای دریافت دستورات استفاده می کنند . پس لازمه برنامه نویسی بانک اطلاعاتی اولاً آشنایی با اجزای بانک اطلاعاتی و روش تحلیل داده ها و طراحی جداول بانک اطلاعاتی و پیاده سازی آن است و ثانیاً آشنایی و تسلط به زبان SQL برای درخواست عملیات مثل بازیابی رکوردها، اضافه کردن،  حذف یا ویرایش رکوردها در برنامه است.

زبان php سازگاری زیادی با بانک اطلاعاتی MySQL داشته و هر دو در بسته های نصبی مثل Wamp یا Xamp و … وجود دارند و روی سیستم شما نصب می شوند. برای ایجاد بانک اطلاعاتی MySQL  می توانید از خط فرمان یا نرم افزراهای گرافیکی مثل phpmyadmin استفاده کنید که آن هم به همراه phpو MySQL روی سیستم شما نصب شده است و تقریبا روی همه سرور های میزبانی وب هم وجود دارد.

زبان های برنامه نویسی وب

زبان های برنامه نویسی وب به دو دسته برنامه نویسی سمت سرور و برنامه نویسی سمت کلاینت تقسیم می شوند. در نوع اول، دستورات آنها توسط سرویس دهنده های میزبانی وب اجرا شده و خروجی برنامه ها به مرورگر فرستاده می شود و در نوع دوم، دستورات عیناْ به کلاینت فرستاده شده و توسط مرورگر وب اجرا می شوند.

برای برنامه نویسی کاربردی که بتواند با بانک اطلاعاتی و فایل ها کار کند باید از برنامه نویسی سمت سرور استفاده کنید و برای افزودن جلوه های ویژه به صفحه و قطعه کدهایی که نیاز به عکس العمل سریع در صورت وقوع رویدادهایی مثل حرکت یا کلیک ماوس و … دارند از برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده خواهید کرد.

زبان PHP برای برنامه نویسی سمت سرور  و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده می شود. کتابخانه jQuery برای زبان جاوااسکریپت نوشته شده است که برنامه نویسی جاوااسکریپت را خیلی راحت تر کرده و با کمک جی کوئری (jQuery) با نوشتن کدهای کوتاه و ساده ، کارهای بزرگی می توانید انجام دهید.

موفق باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب