وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

پی اچ پی یک زبان پیشرفته برنامه نویسی مبتنی بر وب است و برنامه نویسی به این زبان دارای مزیت های زیادی است از جمله در کدنویسی، رفع اشکلات برنامه، انعطاف پذیری، قابلیت حمل و دسترسی به منابع بیشمار برنامه نویسی و پشتیبانی. در ادامه به توضیح ویژگی های زبان برنامه نویسی پی اچ پی می پردازیم.

زبان PHP یک زبان اسکریپت نویسی اوپن سورس است که برای طراحی برنامه های تحت وب سرور به کار می رود. سمت سرور بودن به این معناست که صفحات PHP ابتدا توسط سرور (که می تواند از نوع Apache  یا IIS) باشد، پردازش شده و سپس خروجی به صورت کدهای HTML و جاوا اسکریپت برای مرورگر کاربر ارسال می شود.

PHP مخفف عبارت Performanced Hypertext PreProcessor به معنای پیش پردازند فرامتن کارا می باشد که در سال ۱۹۹۴ توسط رسموس لردورف ایجاد شد و سپس توسط سایرین توسعه و گسترش پیدا کرد. اولین نگارش عمومی آن در اوایل سال ۹۵ ارائه شد و با نام Personal Home Page روانه بازار شد که بسیار ساده بود.

در ادامه به مزیت های زبان برنامه نویسی پی اچ پی می پردازیم:

پی اچ پی دارای ساختار و گرامر قدرتمند است

ساختار و گرامز زبان پی اچ پی شبیه به زبان C و در نسخه های جدبد شبیه به جاوا می باشد. این ساختارهای بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر بوده و به همین دلیل زبان PHP از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

زبان پی اچ پی شی گرا است

زبان پی اچ پی ساختایافته و نیز شی گرا است ، برنامه نویسان مبتدی می توانند با پی اچ پی بصورت ساختیافته برنامه نویسی کنند. در برنامه نویسی ساختیافته امکان استفاده از ساختارهای شرطی، تکرار ، توابع و … فراهم شده است. برنامه نویسان حرفه ای آن را بصورت شی گرا استفاده می کنند. چارچوب های برنامه نویسی شی گرایی مثل MVC-PHP ارائه شده اند که الگوی مشخصی برای برنامه نویسی شی گرا در اختیار برنامه نویس قرار می دهند.

زبان پی اچ پی دارای کتابخانه بسیار کامل است

کتابخانه های استاندارد پی اچ پی دارای تابع بیشماری برای عملیات مختلف روی اعداد، رشته ها، فایل ها ، آرایه ها، بانک های اطلاعاتی و … هستند  و نیز کتابخانه های رایگان بیشماری برای کاربردهای خاص برای پی اچ پی نوشته شده و براحتی از طریق اینترنت در دسترس هستند.

با برنامه نویسی پی اچ پی، پشتیبانی می شوید

تیم های پشتیبانی بیشماری برای برنامه نویسی و توسعه برای زبان تشکی شده است و تقریباً هر مشکل یا سوالی در زمینه برنامه نویسی پی اچ پی داشته باشید با جستجوی ساده ای در اینترنت می توانید چندین جواب و راهکار پیدا کنید.

با پی اچ پی نیاز به کدنویسی ندارید

نمونه کدهای بیشماری در هر زمینه ای به زبان پی اچ پی نوشته شده و در سایت های اینترنتی قرار داده شده اند که با جستجوی مختصر به آن دسترسی پیدا کرده و با خیال راحت استفاده می کنید. دیگر نیازی به کدنویسی های ساده و پیش پا افتاده و یا حتی پیشرفته نخواهید داشت بلکه باید روی کدهای خاص خودتان یا اصلاح نمونه کدهای دیگران وقت بگذارید.

نرم افزارهای بزرگ با پی اچ پی نوشته شده اند

مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده برای ایجاد سایت های اینترنتی مثل وردپرس ، جوملا، دروپال و … با PHP نوشته شده اند. سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.

بر طبق آمار منتشر شده بیش از 75% از سایت های موجود در سرورها با زبان PHP نوشته و بارگذاری شده است که از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا . فیسبوک اشاره کرد.

زبان PHP می تواند از انواع مختف بانک های اطلاعاتی استفاده کند

زبان PHP امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه داده را از جمله : MySQL، SqlLite،اوراکل، IBM DB2،Microsoft Sql Server و … را با دستور هایی ساده فراهم می سازد.

زبان پی اچ پی مستقل از پلت فرم است

پی اچ پی روی بیشتر سیستم عامل های معروف از جمله ویندوز،لینوکس،یونیکس،مکینتاش و با اغلب سرور های سخت افزاری قابل اجراست.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب