وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

اینترنت شبکه ای بین المللی است که در سرتاسر جهان گسترش پیدا کرده و کاربردهای متنوعی دارد. یکی از کاربردهای اینترنت انتقال صفحات وب است. در این کاربرد امکان نگهداری صفحات وب  و برنامه های کاربردی مبتنی بر وب روی سرویس دهنده ها و فراخوانی و اجرای آنها از روی سرویس گیرنده ها فراهم شده است. در این فصل به معرفی مفاهیم موجود در این زمینه می پردازیم.

تعریف اینترنت

اينترنت، در ساده ترين تعريف، عبارت است از کامپيوترهايي که در سراسر دنيا به هم متصل هستند، شبکه ای که اين کامپيوترها را به يکديگر متصل می سازد، و روش های انتقال اطلاعات روی اين شبکه را شامل می شود.

اينترنت يک چيز مستقل نيست که ديگران کامپيوترهايشان را به آن متصل کنند. بلکه اينترنت خود حاصل بهم پيوستن اين کامپيوترهاست. در واقع وقتی به کامپيوترهای يک سرويس دهنده اينترنت (ISP) متصل می شويد، کامپيوتر شما هم جزئی از اينترنت می شود.

اينترنت به انواع بسيار گوناگونی از سرويس های مخابراتی ، از خطوط ساده تلفنی گرفته تا کابل های نوری پر سرعت و کانال های ماهواره ای و تجهیزات مخابراتی متکی  است.

تعریف اینترانت

اينترانت از نظر تکنولوژی و پروتکل های مورد استفاده اساساً شبيه اينترنت است. فرق اينترانت با اينترنت اين است که کامپيوترهای يک اينترانت اصولاً از ساير نقاط جدا هستند و در واقع يک شبکه محلی (LAN) محسوب می شوند، البته اين شبکه محلی می تواند دارای دسترسی به اينترنت هم باشد. اینترنت دارای مالک مشخصی نیست و همگان در آن شرکت دارند ولی اینترانت تحت مالکیت شخص یا سازمان مشخصی است مثلاً اینترانتی که همه شعبه های یک شرکت را به هم متصل می کند و یا شبکه اینترانت ملی که فقط از داخل ایران قابل دسترس است.

از اينترانت  معمولا  در شرکتهايی که مايلند به امکانات اينترنت دسترسی داشته  باشند  ولی نمی خواهند  شبکه  آنها از خارج  قابل  دسترسی باشد، استفاده می شود. معمولا اتصال بين اينترانت و اينترنت از طريق يک فايروال (firewall) کامپيوتری با يک نرم افزار خاص براي جلوگيری از ارتباطات غير مجاز بين اينترانت و اينترنت، صورت می گيرد.

دو پروتکل کاربردی اینترنت

پروتکل HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol اصطلاحا به پروتکلی گفته می شود که برای ایجاد ارتباط، دریافت، و ارسال داده ها بین سرور و کلاینت استفاده می شود. این پروتکل نحوه نشانه گذاری اطلاعات، نحوه ذخیره کردن آنها ، نحوه درخواست ، دریافت و نمایش آنها را تعیین می کند.

پروتکل FTP  یا File Transfer Protocol به پروتکلی اطلاق می شود که برای ارسال و دریافتفایل بین سرور و کلاینت بکار گرفته می شود. [www.noyasystem.com]

تعریف وب

وب عبارت است از تمام اطلاعات بهم پيوسته روی اينترنت.وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخصی هستند و توسط آن آدرس ها مسیریابی یا یافته میگردند. شبکه تار عنکبوتی جهانی (World Wide Web) مدتها پس از اينترنت پا به عرصه وجود گذاشت. استفاده از پروتکل HTTP، اینترنت را تبدیل به وب می کند. کاربرد اوليه اينترنت اساساً برای تبادل اطلاعات و پست الکترونيک بود. وب توسط دانشمند بزرگ معاصر به نام تيم برنز- لی ابداع شد که انگيزه وی در طراحی وب اين بود که اطلاعاتی که افراد نياز دارند در سندها و فايل هايی در کامپيوترهای مختلف ذخيره شود. تقريباً در تمام اين اسناد پیوندهایی به سندهای ديگر وجود دارد، در آن سند هم پیوندهایی به سندهای ديگر هست و الی آخر…اين مفهوم که به ابر لينک (Hyper Link) معروف شد، سنگ بنای شبکه تار عنکبوتی جهانی يا وب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب