وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

برای نگهداری اطلاعات از فايل ها استفاده می شود، وب یک بانک اطلاعاتی بزرگ است و برای نگهداری اطلاعات خود از فایل هایی استفاده می کند که به آنها صفحات وب می گوییم . پس وب مخزنی بسیار بزرگ از صفحات اینترنتی (یا صفحات وب) است که روی سرویس دهنده های وب قرار گرفته اند. بین یک صفحه وب با دیگر صفحات بدون توجه به محل قرر گرفتن آنها پیوندهایی وجود دارد. که این پیوندها مفهوم وب (تارعنکبوت) را تداعی می کنند.

صفحه وب (web page)

صفحه وب (Web Page) يک فايل شامل متن، تصویر، صدا، انیمیشن و … می باشد. ساختار آن بصورت متن ساده به همراه تگ های HTML است که این تگ ها ، دستورالعمل های ساده ای برای تعیین فایل های تصویری ، صوتی و … و نحوه نمایش آنها می باشند. بطور کلی تگ های HTML روش نمایش صفحه را برای مرورگر وب ، تعیین می نمایند. هر مرورگری باید توانایی تفسیر تگ ها و نمایش اطلاعات بر اساس آنها را داشته باشد.

زبان HTML

HTML یا ( زبان نشانه گذاری ابرمتن – Hyper Text Markup Language) ، يک ” زبان نشانه گذاری ” است که نحوه نمایش يک صفحه و قالب آنرا را تشريح می نمايد. HTML شامل مجموعه ای از تگ های از قبل تعريف شده و ثابت بوده که با استفاده از آنان می توان نحوه نمايش محتويات يک صفحه را برای نمايش دهندگان صفحات وب ( مرورگرها ) مشخص کرد. با استفاده از این زبان می توان : نوع ، اندازه و رنگ يک فونت را مشخص نمود . اقدام به ايجاد جداول نمود و يا از فايل های گرافيکی و يا صوتی به همراه صفحات وب استفاده نمود .

مرورگرهای وب می توانند صفحات وب را از سرویس دهنده وب درخواست کنند. تگ‌های HTML موجود در صفحات را تفسیر کرده و اطلاعات آنرا با قالب تعیین شده نمایش دهند.يک مرورگر با ارسال يک درخواست، يک صفحه وب را از وب سرور تقاضا مي‌کند. اين درخواست بر اساس استاندارد ارتباطی يا پروتکل  بوده و شامل آدرس صفحه وب مورد نظر ميباشد.
این آدرس چيزی شبيه http://blog.webaca.ir/faq.html است. بخش http نوع پروتکل و يا استاندارد ارتباطی را تعيين ميکند، webaca.ir نام دامنه یا آدرس سرویس دهنده است و faq.html نام صفحه ای است که بايد خوانده شود.
امروزه اکثر صفحات با پروتکل https آدرس دهی می شوند که که نسخه امن از HTTP بوده و اطلاعات مبادله شده بین کامپیوترها را رمزگذاری می کند تا امنیت اطلاعات افزایش پیدا کند.

 

انواع صفحات وب

صفحات وب می توانند به دو صورت ایجاد شوند:
ایستا (Static)
پویا (Dynamic)

صفحات وب ایستا

در طراحی صفحات وب ايستا فقط از زبان HTML استفاده شدهوهیچگونه کد برنامه نویسی در آنها وجود ندارد.پسوند این صفحات htm یا html است. از آنجا که تگ های HTML امكاناتی بمنظور ايجاد  صفحات وب سفارشی  و بر اساس شرايط خاص در اختيار قرار نمی دهد در نتیجه، صفحات وب ايستا همواره بصورت مشابه و يکسان برای تمامی کاربران نمايش داده خواهند شد.
اطلاعات ثابتی در این نوع صفحات وب قرار می گيرند، این اطلاعات قبل از نمایش و یا در حین نمایش ثابت و بدون تغییر هستند. و طراح صفحه وب، قبل از اينكه هر نوع درخواستي برای آن وجود داشته باشد ، بطور كامل محتوی صفحه را مشخص كرده است . محتويات اين نوع از صفحات ( متن ،‌تصوير ، لينك ها و … ) و شكل ظاهری آنها همواره يكسان خواهد بود ، صرفنظر از اينكه چه كسی ، درچه زمانی و يا چگونه صفحه را مشاهده خواهد كرد. بنابراين می توان گفت ، محتويات اين قبيل از صفحات قبل از اينكه درخواستی ايجاد گردد ، توسط مديريت سايت ايجاد و مشخص شده اند.

صفحات وب پویا

در ساخت این صفحات بجز تگ های HTML ، دستوراتی به زبان های برنامه نویسی مبتنی بر وب هم قرار داده شده است. این دستورات می توانند توسط سرویس دهنده اجرا شده و خروجی آنها در داخل صفحه درج شود ، یا دستوراتی می توانند توسط مرورگر در شرایط معین یا وقوع رویدادهای معین اجرا شده و محتوا یا شکل ظاهری صفحه را دچار تغییر کنند. محتوای این گونه صفحات می تواند بر حسب شرایط و درخواست کاربر تغییر کند و می توانند به کاربران مختلف ، محتوای مختلفی را ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب