وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

فریم ورک ها به عبارتی یک مجموعه از کد های از پیش تعریف شده هستند. یا به عبارت دیگر مجموعه کدهای آماده شده ای هستند که توسط برنامه نویسان دیگر و حرفه ای برای استفاده سایر برنامه نویسان تولید شده اند و می تواند برای سرعت بخشیدن به روند طراحی برنامه های مبتنی بر وب و … استفاده کرد. از مهمترین مزایای آنها می توان به تقریبا بدون باگ بودن آنها ، حصول اطمینان از دیده شدن مسائل امنیتی در اسکریپت ها و … اشاره کرد.

فریم ورک های موجود برای زبان php

Laravel , Yii , CakePHP , Zend , Symfony , CodeIgniter , Fat-Free , Solar , Kohana , Mako , FuelPHP , Jelix , Lithium , Phalcon & … .

در این لیست تعداد زیادی از فریم ورک های وجود دارند اما تعداد کمی از آنها در ایران شناخته شده و در بازار کار طراحی سایت از آنها استفاده می شوند که در این گزارش ما به مقایسه تعدادی از آنها که در ایران حداقل شناخت از آنها وجود دارد می پردازیم.

این فریم ورک ها عبارت اند از :

Laravel, Yii, CakePHP, Zend, Symfony, CodeIgniter, Phalcon

  1. مقایسه فریم ورک های ذکر شده :
    •  فریم ورک لاراول (Laravel): لاراول( Laravel ) یک فریم‌ ورک php است که توسط تیلور اوتول(Taylor Otwell)  توسعه پیدا کرده است. این فریم‌ورک از کتابخانه‌های گوناگونی و به ویژه بسیاری از کتابخانه‌های سیمفونی(Symfony)  استفاده می‌کند. در توسعه‌ی این فریم‌ورک بسیاری مفاهیم و روش‌های موجود در دیگر فریم‌ورک‌ها و زبان‌ها گردآوری شده‌اند. لاراول مجموعه‌ای از بهترین روش‌ها و ابزارها در یک بسته است. فریم ورک لاراول ، برنامه‎ نویسی برنامه‎ های کاربردی تحت وب با زبان PHP  را ساده‎تر می‎ نماید و کمک بسزایی برای انجام پروژه ‎های  PHP و توسعه آسان آن‎ها می‎ کند.  لاراول توسط آسان سازی کارهای معمول مانند احراز هویت، روتینگ، session ها ، کار با بانکهای اطلاعاتی و … که تقریبا در تمامی پروژه های تحت وب استفاده می‌شوند، مسائل و مشکلات ناشی از توسعه را هم برای توسعه دهنده و هم برای کارفرما کاهش می دهد.
    • فریم ورک فالکون (Phalcon) : در میان کلیه فریم ورک های پی اچ پی،فریم ورک فالکون لقب سریع‌ترین فریم ورک را به خود اختصاص داده است. لذا اگر در صدد طراحی وب اپلیکیشنی هستید که سرعت اجرای آن برای شما حائز اهمیت است، گزینه پیش روی شما فریم ورک Phalcon  خواهد بود. فالکون به عنوان اکستنشن C برای پی اچ پی نوشته شده است . با توجه به این که این فریم ورک با زبان بسیار قدرتمند C نوشته شده است، نه تنها سرعت آن بسیار بالا است، بلکه منابع سخت افزاری اندکی نیز استفاده می کند. از آنجا که موتور جستجوی گوگل امروزه سرعت لود شدن سایت‌ها را به عنوان یکی از عناصر دخیل درنتایج جستجوی کاربران محاسبه می کند، لذا استفاده از فریم ورک هایی که سرعت لود شدن وب اپلیکیشن شما را بهبود بخشند یک امر الزامی است .
    • فریم ورک سیمفونی (Symfony): سیمفونی (Symphony)فریم ورکی کامل است که با هدف بهینه سازی توسعه برنامه های مبتنی بر وب طراحی شده است.این فریم ورک منطق برنامه را از جنبه های ظاهری آن جدا نموده و ابزار های و کلاس های متعددی را ارائه می دهد که باعث کوتاه شدن زمان ساخت یک برنامه پیچیده می گردند. Symfony مجموعه ای از Library هایی است که هرکدام وظیفه مشخصی را انجام می دهند. به همین خاطر می شود فقط از برخی از کتابخانه های Symfony  استفاده کرد . سیمفونی یکی از قدرتمند ترین و با کارایی بالای این فریم ورک ها است اما به علت پیچیدگی یادگیری ، در ایران کمتر کسی سراغ این فریم ورک رفته است .
    • فریم ورک (Yii): Yii Framework یکی از جدیدترین فریم ورک های مبتنی بر PHP است که با ارائه امکانات بیشتر، راحتی در استفاده و محصول نهایی سریع تر، در حال کنار زدن رقبای خود و تبدیل شدن به محبوب ترین و پرکاربردترین فریم ورک مبتنی بر PHP است . Yii یک فریم ورک مبتنی بر component و به دلیل پشتیبانی از بحث caching  مناسب برای ساخت سایت های پر ترافیک مثل پورتال ها و فروم ها و CMS  ها و.. می باشد. توانایی گسترش و توسعه و ارتباط آسان بین دیگر فریم ورک ها و پشتیبانی از Ajax را نیز می توان از جمله قابلیت های این فریم ورک نام برد. به دلیل عملکرد فوق العاده بهینه، Yii  یک انتخاب ایده آل برای هر پروژه ای با هر اندازه است، هرچند که با دیدگاهی سازمانی و پیچیده ساخته شده است.شاید برای شما جالب باشد که بدانید Yii مخفف سه کلمه Yes It Is!  می باشد، که در پاسخ به سوالاتی همچون: آیا اون سریع است؟ آیا اون یک فریم ورک امن است؟ آیا اون یک فریم ورک حرفه ای است؟ آیا این فریم ورک مناسب برای پروژه ی بعدی من هست؟ پاسخ همه ی این سوالات تنها یک چیز است . Yes, it is!
    • فریم ورک کدایگنایتر(CodeIgniter): فریم ورک کدایگنایتر (CodeIgniter)که به اختصار آن را CI نیز مینامند ، یک فریم ورک open source جهت ایجاد سریع وب اپلیکیشن های قدرتمند می باشد. فریم ورک کدایگنایتر به زبان php نوشته شده است. اولین ارائه ی رسمی این فریم ورک در تاریخ ۲۸ فوریه ی ۲۰۰۶ می باشد و آخرین نسخه ی stable آن در تاریخ ۵ ژوئن بود. CodeIgniter در حقیقت یـه چهـارچوب یـا Framework به زبان php است که دارای دوره یادگیری بسیار کوتـاهی هسـت و بـرای php کارانی ساخته شده است که به دنبال یک ابزارساده و مناسب و سریع برای ایجاد سایت هایی بــا تمام قابلیت ها هستند.
    • فریم ورک زند(Zend): یکی دیگر از فریم ورک های قدرتمند  Zend Framework میباشد که فریم ورکی بسیار امن و قابل اطمینان است. این فریم ورک اساسا یک فریم ورک ساخته شده با زبان PHP  است که از API  های بسیاری از پیشگامان برنامه های مبتنی بر وب از جمله Google، Amazon، Yahoo، Flicker و … بهره می برد که این فریم ورک را برای توسعه برنامه های تجاری بسیار مطلوب و مناسب کرده است.
    • فریم ورک کیک پی ایچ پی(CakePHP): کیک پی اچ پیسال ۲۰۰۵ توسط یک برنامه نویس لهستانی بنام Michal Tatarynowicz آغاز شد که هدف اصلی آن یک چهارچوب کاربردی و سریع در پی ایچ پی بود که پس از آن برنامه نویسان دیگری توانستند برای بهبود این پروژه کمک کنند و در سال ۲۰۰۶ نیز اولین نسخه از آن منتشر شد یک framework با قابلیت گسترش سریع برای php  است که از الگوهای عمومی شناخته شده طراحی همانند  Active Record، Association Data Mapping، Front Controller  و معماری MVC استفاده می نماید. هدف اولیه ما ایجاد یک فریم ورک ساخت یافته است که کاربران PHP در هر سطحی را قادر میسازد که بتوانند برنامه های قدرتمند تحت وب را به سرعت گسترش دهند، بدون این که از انعطاف پذیری آن کاسته شود.

فریم ورک های پی اچ پی

همان طور که در نمودارهای فوق مشاهده می کنید از سال 3013 تا 2015 مسیر حرکت حدودا 23% از برنامه نویسان به سمت فریم ورک Laravel بوده است و همین طور در ایران نیز این آمار صدق می کند.ناگفته نماند که طبق آمار جدید فریم ورک Yii و CakePHP تبدیل به رقبایی جدی برای لاراول شده اند و شاید تا چند سال آینده روند آماری استفاده از فریم ورک ها به سمت این دو فریم ورک برود.

طبق رنکینگ کاربران سایت سوشال کامپیر (SocialCompare) فریم ورک لاراول در رتبه نخست و فرریم ورک Yii رتبه دوم محبوبیت را به خود اختصاص داده اند.همچنین در سایت هایی نظیر استک اورفلو(StackOverFlow) و … نظرات کاربران حاکی بر این است که فریم ورک Symfony به علت سخت بودن ، Zend به علت قدیمی بودن،Phalcon به علت وجود مشکلاتی در هاست اشتراکی و… مورد استقبال و استفاده زیاد قرار نمی گیرد و همچنین در ایران آموزش های موجود و کاربردی برای فریم ورک ها نیز کمیاب است.

طبق مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که بهترین گزینه برای شروع می تواند استفاده از فریم ورک های Laravel، CakePHPو Yii باشد اما انتخاب نهایی به طور حتم به کاربر بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب