وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در اصطلاحات لفظی، دست دادن(handshaking)، می تواند به عنوان دستکاری و تکان دادن دست راست توسط دو نفر تعریف می شود، به عنوان برای نماد تبریک، تبریک، توافق یا خداحافظی. در علم کامپیوتر، دست دادن یک فرآیند است که تضمین می کند که سرور با کلاینت های خود هماهنگ باشد. دست دادن مفهوم اصلی پروتکل وب سوکت است.

نمودار زیر نشانگر دست دادن سرور با کلاینت های مختلف است:

دست دادن سرور با کلاینت ها

سوکت های وب – تعریف

سوکت های وب به عنوان یک ارتباط دو طرفه بین سرورها و مشتریان تعریف می شوند که به این معنی است که هر دو طرف در یک زمان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و داده ها را به اشتراک می گذارند.

هدف کلیدی وب سوکت ها، همگام سازی واقعی و بهینه سازی عملکرد هستند که در نتیجه برنامه های کاربردی وب با قابلیت پاسخگو یی و غنی تر را ایجاد می کند.

شرح پروتکل سوکت وب

این پروتکل یک ارتباط کامل دوطرفه را از پایین به بالا تعریف می کند. سوکت های وب یک گام به جلو در پیاده سازی ویژگی های مهم از دسکتاپ به مرورگرهای وب است. و باعث تکامل نرم افزارهای تحت وب می شود، که برای مدت زمان طولانی در فناوری وب سرویس دهنده/سرویش گیرنده انتظار می رفت.

ویژگی های اصلی سوکت های وب به شرح زیر است:

  • پروتکل سوکت وب استاندارد شده است، یعنی ارتباط زمان واقعی بین سرورهای وب و مشتریان با کمک این پروتکل ممکن است.
  • سوکت های وب تبدیل به استاندارد متقابل برای ارتباطات در زمان واقعی بین مشتری و سرور تبدیل می شوند.
  • این استاندارد نوع جدیدی از برنامه ها را فعال می کند. کسب و کار برای برنامه زمان واقعی وب با کمک این فن آوری می تواند سرعت بخشید.
  • بزرگترین مزیت وب سوکت این است که یک اتصال دو طرفه (کامل دو طرفه) را بر روی اتصال یک اتصال TCP برقرار می کند.

نشانی اینترنتی (URL)

HTTP دارای مجموعه ای از شماها مانند http و https است. پروتکل سوکت وب دارای طرح مشابهی است که در الگوی URL آن تعریف شده است.

تصویر زیر نشانگر آدرس اینترنتی سوکت وب را در نشانه ها نشان می دهد.

پروتکل سوکت وب

پشتیبانی مرورگرها

آخرین مشخصات پروتکل وب سوکت به عنوان RFC 6455 تعریف شده است – که یک استاندارد پیشنهادی است. RFC 6455 توسط مرورگرهای مختلف مانند اینترنت اکسپلورر، موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و اپرا پشتیبانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب