وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

برنامه نویسی سوکت با پی اچ پی -2# مزایای ارتباط از طریق سوکت های وب

سوکت وب، یک ارتقای عمده در تاریخ ارتباطات وب ارائه می کند. قبل از وجود سوکت های وب، تمام ارتباطات بین مشتریان وب و سرورها تنها بر اساس پروتکل HTTP بود. سوکت وب به جریان پویای اتصال کمک می کند تا همیشه دوطرفه کامل باشدبه این معنی که هر دو طرف اتصال، ارسال داشته و سرعت قابل توجهی هم دارد.

سوکت های وب برنده بازی ارتباطات هستند ، دارای کارایی بالایی بوده و همه اشکالات پروتکل های موجود را برطرف می کنند.

سوکت وب برای توسعه دهندگان و معماران

سوکت های شبکه برای توسعه دهندگان و معماران سیستم های کامپیوتری ، اهمیت بالایی دارد:

  • سوکت وب یک پروتکل مبتنی بر TCP مستقل است، و در عین حال طراحی شده تا بتواند از هر پروتکل دیگری که به طور سنتی تنها در بالای یک اتصال TCP خالص اجرا می شود، پشتیبانی کند.
  • سوکت وب یک لایه  انتقال است که در بالای هر پروتکل دیگر می تواند اجرا شود. API وب Socket توانایی تعریف زیر پروتکل ها را دارد: کتابخانه های پروتکل که می توانند پروتکل های خاص را تفسیر کنند.
  • نمونه هایی از این پروتکل ها عبارتند از XMPP، STOMP و AMQP. توسعه دهندگان دیگر نباید به پارادایم پاسخ درخواست / پاسخ HTTP فکر کنند.
  • تنها نیاز در سمت مرورگر این است که یک کتابخانه جاوا اسکریپت را اجرا کنید که می تواند متدهایی را که وب سوکت دارد را شناسایی کند و اتصال اتصال به وب را برقرار کند.
  • در سمت سرور، استاندارد ، استفاده از کتابخانه های پروتکل موجود است که در بالای TCP اجرا می شوند و یک سوکت دروازه وب را استفاده می کنند.

نمودار زیر ویژگی های وب سوکت را توصیف می کندسوکت های وب

اتصالات وب سوکت از طریق HTTP آغاز می شود؛ سرورهای HTTP به طور معمول به عنوان یک درخواست ارتقای تفسیر، سوکت وب را تفسیر می کنند.

سوکت های وب هم می توانند یک افزودنی مکمل برای یک محیط HTTP موجود باشند و هم می توانند زیرساخت های لازم را برای اضافه کردن قابلیت وب فراهم کنند. این پروتکل ها پیشرفته تر، پروتکل های کامل دوطرفه  است که اجازه می دهد داده ها در هر دو جهت بین مشتری و سرور جریان یابد.

عملکرد سوکت های وب

سوکت های وب ارتباط بین سرویس دهنده وب و سرویس گیرنده را فراهم می کند به طوری که هر دو طرف می توانند شروع به ارسال داده کنند.

مراحل ایجاد اتصال سوکت وب به شرح زیر است:

سرویس گیرنده یک اتصال را از طریق یک فرآیند شناخته شده به عنوان دست دادن وب سوکت ایجاد می کند.

با ارسال یک درخواست HTTP معمولی از طرف سرویس گیرنده، فرآیند شروع می شود .

یک هدر ارتقاء درخواست می شود. در این درخواست، اعلام می کند که درخواست برای اتصال سوکت وب است.

URL های سوکت وب از طرح ws استفاده می کنند. آنها همچنین برای اتصالات امن وب سوکت استفاده می شوند که در ارتباط با HTTPS هستند.

یک مثال ساده از هدر درخواست اولیه به شرح زیر است :

GET ws://websocket.example.com/ HTTP/1.1
Origin: http://example.com
Connection: Upgrade
Host: websocket.example.com
Upgrade: websocket

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب