وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در این بخش با قواعد اصلی برنامه نویسی به زبان php اشنا می شوید. زبان پی اچ پی از نظر گرامری مشابه زبان های دیگر مثل سی و سی پلاس پلاس است. 

ساختار فایل های php

زبان PHP یک زبان چسبیده به HTML (HTML Blended) است و برنامه های PHP را می توان همان صفحات HTML دانست که دارای پسوند php بوده و در داخل صفحه، چندین بلوک برنامه نویسی به زبان PHP وجود دارد. یک بلوک برنامه نویسی PHP همیشه با php?> شروع شده و با <? پایان می یابد و می تواند در هرجای صفحه قرارگیرد.

<?php

دستورات به زبان PHP

?>

در زیر مثالی از یک فایل PHP ساده نشان داده شده است که متن Hello World را به مرورگر می فرستد.

خروجی در مرورگر

محتوای فایل test1.php

 

<html>
<body>
<?php
echo “Hello World”;
?>
</body>
</html>

هر دستور PHP با علامت سمیکالن(;) خاتمه پیدا می کند. سمیکالن جداکننده است و برای تشخیص دستورات از یکدیگر استفاده می شود.دو دستور برای خروجی در PHP وجود دارد: echo و print در مثال فوق از دستور echo برای خروجی متن Hello World استفاده شد.

خروجی حاصل از اجرای یک برنامه PHP عبارت از تگ های HTML صفحه بعلاوه خروجی دستورات داخل بلاک های کد PHP است.

?فایل PHP باید حتماً دارای پسوندphp باشد . اگر پسوند آنرا html تعیین کنید اجرا نخواهد شد.

متغیرها در PHP

متغیرها برای ذخیره کردن مقادیری مثل رشته ها ، اعداد یا آرایه ها استفاده می شوند.همین که یک متغیر تعریف شد بارها و بارها می تواند در برنامه استفاده و مقداردهی شود.نام همه متغیرها در PHP با علامت $ شروع می شود.

مثال:  یک متغیر برای نگهداری رشته و یک متغیر برای نگهداری اعداد تعریف می‌کنیم:

<?php
$txt="Hello World!";
$x=16;

?>

PHP یک زبان برنامه نویسی با نوع داده ضعیف است و لازم نیست در زمان ایجاد متغیر و قبل از مقداردهی ، نوع داده آنها صریحاً تعریف شود.در مثال فوق می بینید که به PHP گفته نشده چه نوع داده هایی را نگهداری کند.بلکه PHP بطور خودکار نوع داده متعیر را بسته به مقدار تخصیص داده شده به آن بطور مناسب تغییر می دهد.

در زبان های برنامه نویسی با تعیین نوع داده قوی مثل C باید صریحاً نوع داده متغیر را مشخص کنید.ولی در PHP متغیر در صورت مقداردهی خود به خود ایجاد شده و نوع داده آن تعیین می گردد. با این حال متغیرها در زبان PHP می توانند دارای انواع زیر باشند:

integerعددی صحیح

doubleعددی اعشاری

stringرشته ای

booleanمنطقی

?زبان PHP نسبت به حال حروف حساس است و هر دستور یا متغیری باید دقیقاً با حروف تعیین شده نوشته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب