وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

سیستم عامل های مختلفی برای موبایل وجود دارد در این قسمت به معرفی سیستم عامل های اندروید، IOS ، سیمبیان و تایزن می پردازیم. 

سیستم عامل اندروید Android

Android به زبان ساده ، سیستم عاملی است ، تولید و عرضه شده توسط شرکت Google ، برای دستگاههای موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. اندروید سیستم عاملی اپن سورس است و توسعه دهندگان آن می توانند با استفاده از ، AndroidSDK ، برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. درواقع اندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر ، برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگیهای یک گوشی هوشمند استفاده کنند. . . .  که در فصل اول بیشتر در مورد آن آشنا خواهیم شد.

سیستم عامل آی او اس IOS

آی‌ او اس در گذشته یک سیستم عامل تلفن همراه است که در ابتدا برای آی‌فون و آی‌پاد تاچ توسعه داده می‌شد، از آن زمان به بعد برای استفاده در سایر دستگاه‌های شرکت اپل مانند آی‌پد و اپل تی‌وی گسترش یافت. شرکت اپل مجوز استفاده از آی‌اواس برای نصب بر روی سخت‌افزارهای شخص ثالث را نمی‌دهد. اپ استور در ۶ مارس ۲۰۱۲ دارای بیش از ۵۵۰٫۰۰۰ اپلیکیش نبود که جمعاً بیش از ۲۵ بیلیون بار دانلود شده‌اند. در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۰ این سیستم‌عامل ۱۶٪ ازسهم سیستم‌عامل تلفن‌های هوشمند را دراختیار داشت، پایین‌تر از اندروید گوگل. این سیستم‌عامل در ماه مه ۲۰۱۰ در ایالات متحده آمریکا، ۵۹٪ ازمصرف داده‌های وب تلفن همراه (ازجمله استفاده از آی‌پاد تا چوآی‌پد) رابه خوداختصاص داد.

سیستم عامل سیمبیان

سیمبیان نام سیستم‌عاملی برای گوشی‌های تلفن همراه است. سیمبیان را پیش از این گروهی از شرکت‌ها مانند نوکیا، اریکسون،سونی اریکسون، پاناسونیک و سامسونگ پشتیبانی می‌کردند، ولی در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۸ نوکیا همهٔسهامآنراخرید.سیمبین یک سیستم عامل منبع بسته موبایل بود و محاسبات پلتفورم و حفظ حالت کنونی برای گوشی های هوشمند به وسیله شرکت Accenture طراحی شده بود.سیمبین در اصل توسط Symbian Ltd. ساخته شد. به عنوان یک نسل از Psion’s EPOC به طور انحصاری بر روی پردازنده های ARM اجرا می شوند اگر چه پورتهای انتشار نیافته X86 وجود نداشت.شکل فعلی پلتفورم سیمبین منبع باز توسط بنیاد سیمبین در سال 2009 توسعه یافت و جانشین سیستم عامل اصلی سیمبین شد.

سیمبین توسط مارکهای بزرگ تلفن همراه مانند: سامسونگ , موتورولا, سونی اریکسون و از همه بالاتر مورد استفاده نوکیا قرار گرفت. این (سیمبین) محبوب ترین سیستم عامل گوشی های هوشمند متوسط سرار جهان تا پایان سال 2010 بود تا زمانی که اندروید از آن (سیمبین) پیشه گرفت.

سیمبین از استفاده از پلتفورم S60 ساخته توسط نوکیا به شهرت رسید و یرای اولین بار در سال 2002 متشر شد و بیشتر گوشی های هوشمند نوکیا را نیرومند کرد.UIQ یکی دیگر از پلتفورم سیمبین که به موازات زد اما این دو سیستم عامل با هم سازگار نیستند. Symbian^3 رسما در Q4 2010 به عنوان جانشین S60 و UIQ معرفی شد, برای اولین بار در نوکیا N8 استفاده شد, برای استفاده از یک پلتفورم واحد برای سیستم عامل. در ماه مه 2011 به روز رسانی سیمبین انا رسما اعلام شد پس از نوکیا belle قبل از سیمبین belle) در ماه اوت 2011.(

در 11 فوریه 2011 نوکیا اعلام کرد که می خواهد از سیستم عامل ویندوز فون ماکروسافت به عنوان پلتفورم اصلی گوشی های هوشمند خود استفاده کند و سیمبین آزاد خواهد بود[clarification needed , حذف سیمبین به عنوان سیستم عامل از گوشی های هوشمند اصلی آن از انتخاب .در 22 ژوئن 2011 نوکیابا شرکت Accenture توافق کرد برای ساخت یک برنامه برون سپاری.شرکت Accenture توسعه نرم افزار مبتنی بر سیمبین و خدمات پشتیبانی به نوکیا تا سال 2016 , حدود 2800 نفر از کارمندان نوکیا در اکتبر 2011 به عنوان کارمندان Accenture شدند.انتقال در 30 سپتامبر تکمیل شد.نوکیا 808 PureView رسما آخرین گوشی هوشمند با سیستم عامل سیمبین است . 

سیستم عامل تایزن Tizen

تایزن یک سیستم‌عامل آزاد و متن‌باز برای تلفن همراه است که بر اساس سیستم عامل لینوکس نوشته شده است. این محصول توسط بنیاد لینوکس پشتیبانی می‌شود و توسط انجمن تایزن ارائه شده‌است. تایزن از سیستم عامل سکوی لینوکس سامسونگ (SLP) ساخته شده‌است. این سیستم عامل شامل تعدادی از ماژول‌های خود همانند مدیریت شبکه را از پروژهٔمی‌گو، آمیزشی از سیستم‌عامل‌های تلفن همراهِ موبلین ساخته شده توسط شرکت اینتل و ماامو توسط شرکت نوکیا، برگرفته است. توسعه توسط شرکت‌های گردهم‌آمده به دور انجمن تایزن رهبری می‌شود. که در حال حاضر سامسونگ و اینتل می‌باشند. بعضی از توسعه‌دهندگان سابق می‌گو هم در این تلاش سهیم شدند.

سیستم عامل ویندوز فون Windows Phone

سیستم‌عامل است که توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود و جانشین پلتفرم ویندوز موبایل است. ویندوز فون ۷ در نوامبر ۲۰۱۰معرفی شد. در سیستم عامل ویندوز فون بر خلاف ویندوز موبایل، مایکروسافت بجای نشانه گرفتن بازار شرکت‌های بزرگ، بازار مصرف کنندگان را نشانه گرفته است. در این سیستم عامل به جای استفاده از شکل برنامه‌های مبتنی بر ویندوز (فایل‌های exe) از برنامه‌های مایکروسافت سیلورلایت استفاده شده است. ویندوز فون ۸ در اکتبر ۲۰۱۲معرفی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب