وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

PHP یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر وب است که این روزها کاربرد فراوان و طرفداران بیشمار دارد.  از مهمترین دلایل محبوبیت زبان پی اچ پی، بازمتن بودن و قابل حمل بودن، وجود سیستم های مدیریت محتوای رایگان به زبان php، وجود بسته ها و کتابخانه های رایگان برای پی اچ پی، گرامر خوش ساخت وقدرتمند و … می باشد که در ادامه به شرح این ویژگی ها می پردازیم.

متن باز و رایگان بودن

جنبش نرم افزارهای آزاد و متن باز، برای ایجاد محیط ها، ابزارهای و نرم افزارهای با کد منبع باز و آزاد برای تغییر توسط استفاده کنندگان، شکل گرفت و زبان PHP یکی از اصلی ترین زبان برنامه نویسی متن باز است. این زبان با سیستم عامل لینوکس، رابطه بسیار محکمی داشته و ابزارهای لازم برای برنامه نویسی و اجرای برنامه های PHP در لینوکس فراهم شده است. بازمتن بودن PHP باعث شده تا برنامه نویسی در سرتاسر جهان در توسعه زبان PHP شرکت کرده و کتابخانه ها، ابزارها و نرم افزارهای بازمتن فراوانی برای این زبان ایجاد کرده و به رایگان در اختیار همگان قرار دهند.

قابل حمل بودن

یکی از ویژگی های مهم زبان ها و نرم افزارها قابل حمل بودن آنها است. اینکه به سخت افزار یا نرم افزار خاصی وابسته نبوده و روی هر پلت فرمی بتوانند اجرا شوند. امروزه که سیستم عامل لینوکس به علت اوپن سورس بودن، پایدار بودن و امنیت و قابل اعتماد بودن ، به سیستم عامل اصلی برای سرویس دهندگان میزبانی اینترنت تبدیل شده و وابسته نبودن آن به شرکت یا کشور خاصی (بر خلاف سیستم عامل ویندوز) آن را به تنها گزینه برای میزبانی از اطلاعات مهم و حیاتی سازمان های دولتی تبدیل کرده است. به همین دلیل شرکت ها و ادارات دولتی تاکید زیادی برای استفاده از این سیستم عامل حداقل به عنوان سرورهایشان دارند، زبان پی اچ پی با اکثر سیستم های عامل و مخصوصا لینوکس سازگاری خوبی داشته و ابزارهای متنوعی برای پی اچ پی در محیط لینوکس فراهم است و بنابر این زبان PHP به گزینه اصلی در برنامه نویسی های سازمانی مورد نیاز سازمان های دولتی تبدیل شده است.

سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوای بازمتن و رایگانی مثل وردپرس، جوملا، سیستم های آموزش مجازی مثل مودل، atutor و فروشگاه سازهای اینترنتی مثل پرستاشاپ، اوپن کارت و… و  سیستم های دیگری که همه آنها را زبان PHP نوشته شده و به رایگان و با متن باز در اختیار همگان قرار گرفته اند، نقش بسیار مهمی در توسعه خدمات از طریق وب ایفا می کنند. امروزه برآورد می شود بیشت از 55 درصد وب سایت ها اینترنتی فقط با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده اند و حدود 11 درصد از وب سایت ها نیز با سی ام اس جوملا راه اندازی شده اند. می توان ادعا کرد، بیش از هشتاد درصد سایت ها و سیستم های مبتنی بر وب با زبان PHP پیاده سازی شده اند و این اهمیت زبان برنامه نویسی PHP را به خوبی نشان می دهد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

گرامر قدرتمند

زبان PHP یک زبان شی گرا با قواعد نحوی بسیار کارا است، امکان برنامه نویسی را بصورت خلاصه و با سرعت بالا را فراهم می کند، این زبان دارای ساختارهای کامل شرطی و تکرار ، استفاده از توابع و فایل های جداگانه است.

زبان PHP دارای تعداد بسیار زیادی تابع از قبل تعریف شده در زمینه های مختلف است ، تقریباً برای هر کاری در PHP، تابع مناسب برای آن کار پیدا می شود، بعلاوه هر از چندگاهی با آمدن نسخه های جدیدتر PHP، توابع بسیار جدیدتر مطابق با مفاهیم و تکنولوژی های جدید به آن اضافه می شود که برنامه نویسان PHP شگفت زده می کند.

زبان PHP دارای قواعد نحوی و توابع بسیار زیادی برای کار با آرایه ها است، که با زبان های دیگر قابل مقایسه نیست، آرایه ها برای نگهداری لیستی از داده ها یا لیستی از مشخصات یک موجودیت می تواند استفاده شود و انجام بسیاری از کارها روی این آرایه ها براحتی میسر است.

کتابخانه های متنوع

با توجه به بازمتن بودن PHP، برنامه نویسان زیادی که در سرتاسر دنیا اقدام به تهیه کتابخانه هایی پر از امکانات مفید برای نیازهای خودشان کرده اند، این کتابخانه ها را به رایگان در اختیار همگان قرار می دهند. در نتیجه تقریباً در هر زمینه ای که نیاز داشته باشید می توانید با جستجوی کوتاهی در اینترنت کتابخانه های متنوع برای نیازتان بخواهید، از کتابخانه های انجام عملیات گرافیکی گرفته تا عملیات شبکه ای، فشرده سازی ، کار با بانک اطلاعاتی و غیره. استفاده از این کتابخانه های آماده و بهینه شده سرعت کار شما در توسعه برنامه هایتان را چند برابر خواهد کرد.

به عنوان نمونه سایت گیت هاب (GitHub ) یا سایت
SourceForge دارای مجموعه بسیار بزرگی از نرم افزارها و کتابخانه های رایگان برای PHP هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب