وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

عنوان full-stack designer و full-stack developer به افرادی داده می شود که علاوه بر مهارت های تخصصی خودشان، در باقی زمینه ها نیز مهارت های جانبی دارند و صاحب نظر هستند و هنگام بروز مشکل میتوانند به راحتی آن را حل کنند، full-stack ها زمانی که مشکلی پیش می آید نمی گویند راه حل این مشکل را بلد نیستم، بلکه هرطور که شده آن را حل می کنند.

بعبارتی دیگر ، full-stack developer به توسعه دهندگانی گفته می شود که توانایی کار با تکنولوژی های back-end و front-end یک برنامه تحت وب را دارند.

برای مثال در یک برنامه تحت وب که با PHP توسعه داده می شود یک full-stack developer باید توانایی کار با پایگاه داده، PHP، جاوااسکریپت، CSS، HTML و سیستم عامل را داشته باشد و حتی کار با فتوشاپ برای خرد کردن عکس های طراحی شده برای استفاده در front-end را داشته باشد.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که یک full-stack developer نیازی نیست که به تمام تکنولوژی های تسلط کامل داشته باشد (که البته امکان پذیر هم نیست) و داشتن دانشی در سطحی که بتواند با آنها خوب کار کند کفایت می کند.

برنامه‌ نویس Front End

“Front End” به طور کلی به چیزهایی که شما دقیقا بر روی مرورگرتان مشاهده میکنید اشاره میکند که بعضی افراد از آن با نام کلاینت-ساید یا همان “client-side” یاد میکنند . که نحوه ی ارائه ی محتوای رابط کاربری با تمامی جزئیات آن مانند منو ها و … . Front End باید بتواند هم با کاربر و هم با back end ارتباط برقرار کند .

یک توسعه دهنده front end بیشتر اوقات بر درک و یادگیری HTML و CSS و JavaScipt  که همان طراحی سایت است تمرکز میکنند . نیازی نیست که آن ها بر روی زیبا کردن عناصر سایت تمرکز کنند ، این کار معمولا به یک طراح محول میشود ، اما اطمینان از اینکه اطلاعات به صورت کار آمد ارائه میشوند و اینکه تعامل کاربران با صفحات وب به میران کافی روان است یا نه به عهده ی اوست .

برنامه‌ نویس Back End

“Back End” به طور کلی به عمق برنامه ای که در سرور اجرا میشود اشاره میکند که بعضی از افراد آن از آن به عنوان  سرور-ساید یا همان “server-side” یاد میکنند. بک اند بیشتر روی ارسال اطلاعات صحیح به مرورگر تمرکز میکند . آن تکه ای از یک توده ی یخ شناوری است که زیر سطح آب قرار دارد . چیز های زیادی نیاز دارند که به صورت صحیح ارسال شوند تا front end بتواند آن را نمایش دهد .

برنامه‌ نویس Full Stack

توسعه دهنده های Full Stack هر دو را با هم انجام میدهند .  برای یادگیری هر دوی آن ها باید اطلاعات زیادی کسب شود ، یک توسعه دهنده ی Full Stack میتواند به راحتی با هر دو( پایگاه داده و طراحی سایت ) ارتباط برقرار کند . این روز ها روند به گونه ای است که شرکت ها به دنبال توسعه دهنده هایی می گردند که در هر دو زمینه دانش بالایی داشته باشد . پیدا کردن شغل برای توسعه دهنده Full Stack به خاطر انعطاف پذیری هایش بسیار آسان تر است . همچنین یاد گیری را بسیار لذت بخش تر میکند زیرا شما میتوانید به طور کامل  اپلیکیشن ها را به زندگیتان وارد کنید .

مهارت های کلیدی یک برنامه‌ نویس Full Stack

یک فول استک دولوپر باید تا حدودی مهارت زیر را داشته باشد یا با این موارد آنقدر آشنایی داشته باشد که بتواند از آنها استفاده کند:

  • مسلط به زبان‌های برنامه نویسی پایه
  • آشنایی با UX و UI ، درک نیاز‌های کاربران در محصول و کنترل کیفیت محصول
  • انواع فناوری‌ها و کتابخانه‌ها، بانک های اطلاعاتی و مدیریت آن‌ها
  • بهینه سازی موتور‌های جستجو
  • آشنایی با سیستم عامل‌های مختلف
  • آشنایی با سخت افزار ، شبکه  ، مدیریت سرور ، هاستینگ ، هک و امنیت
  • آشنایی با سیستم های مدیریتی و مجازی مانند VM
  • آشنایی با رابط های برنامه نویسی API ها و محیط های توسعه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب