وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در بخش های قبلی در مورد مفهوم وب سرویس و مزایای آنها صحبت کردیم، در این وب ویژگی های اصلی وب سرویس ها را مرور می کنیم.

سرویس های وب دارای ویژگی های رفتاری ویژه زیر هستند:

مبتنی بر XML

وب سرویس ها از XML در ازائه ی داده ها و لایه های حمل و نقل استفاده می کند. با استفاده از XML،  وابستگی ها به شبکه، سیستم عامل یا پلت فرم برداشته می شود. برنامه های کاربردی تحت وب مبتنی دارای قابلیت همکاری بالا در سطح هسته خود هستند.

 اتصال ضعیف

مصرف کننده سرویس وب به طور مستقیم به سرویس وب متصل نیست. رابط سرویس وب می تواند با گذشت زمان تغییر کند بدون اینکه توانایی مشتری برای ارتباط با سرویس را تحت تاثیر قرار دهد. یک سیستم کاملا متصل به این معنی است که منطق سرویس گیرنده و سرور به یکدیگر نزدیک است، به این معنی که اگر یک رابط تغییر کند، دیگری باید به روز شود. استفاده از یک معماری اتصال ضعیف(loosly coupled)، باعث می شود تا سیستم های نرم افزاری بهتر مدیریت شوند و امکان ادغام  سیستم های مختلف را به شکل ساده تر بین فراهم می آورد.

خدمات درشت دانه

فن آوری های شی گرا مانند جاوا خدمات خود را از طریق متد های جداگانه ارائه می دهند. یک متد انفرادی، یک عملیات سطح بالا برای ارائه هر گونه قابلیت مفید در سطح شرکت است. ساخت یک برنامه جاوا در ابتدا نیاز به ایجاد چندین متد ریز دارد که سپس به یک سرویس درشت دانه که توسط مشتری یا سرویس دیگری مصرف می شود، تبدیل می شوند

کسب و کارها و اینترفیس هایی که در معرض استفاده قرار می گیرند، باید درشت باشند. فن آوری خدمات وب، یک روش طبیعی برای تعریف خدمات درشت دانه، با دسترسی مناسب به منطق کسب و کار فراهم می کند .

قایلیت همزمان یا ناهمزمان

همزمانی به وابسته بودن مشتری به اجرای سرویس اشاره دارد. در فراخوانی همزمان، سرویس گیرنده بلاک می شود و منتظر سرویس است تا بعد از کامل شدن دریافت سرویس عملیات خود را ادامه دهد. عملیات های ناهمزمان اجازه می دهد تا یک سرویس دهنده را فراخوانی کند و سپس سایر توابع را اجرا کند.

مشتریان ناهمزمان نتایج خود را در نقطه ای بعداً به موقع بازیابی می کنند، در حالی که مشتریان همزمان هر زمانی که سرویس را تکمیل می کنند، نتیجه خود را دریافت می کنند. قابلیت همزمانی یک عامل کلیدی در ایجاد سیستم های اتصال ضعیف است.

پشتیبانی از فراخوانی متد از راه دور (RPCs)

سرویس های وب به مشتریان اجازه می دهد تا با استفاده از پروتکل مبتنی بر XML، رویه ها، توابع و روش ها را بر روی اشیاء از راه دور فراخوانی کنند. روش های از راه دور، پارامترهای ورودی و خروجی را که یک سرویس وب باید پشتیبانی می کند، را ارائه می کند.

توسعه کامپوننت از طریق Enterprise JavaBeans (EJBs) و کامپوننت های دات نت به طور فزاینده به بخشی از معماری و استقرار سازمانی در طی چند سال گذشته تبدیل شده است. هر دو تکنولوژی از طریق انواع مکانیزم های RPC توزیع و در دسترس هستند.

سرویس وب با پشتیبانی از RPC با ارائه خدمات خود، معادل با کامپوننت های موجود یا ترجمه درخواست های ورودی به فراخوانی یک EJB یا یک کامپوننت دات نت است.

پشتیبانی از مبادله اسناد

یکی از مزیت های کلیدی XML، روش عمومی آن برای نشان دادن نه تنها داده ها بلکه اسناد پیچیده است. این اسناد می تواند به همان نسبت ساده بودن نمایش آدرس فعلی باشد یا اینکه آنها می توانند به عنوان کل کتاب یا درخواست برای  RFQ پیچیده باشند. خدمات وب از یک مبادله شفاف اسناد برای تسهیل ادغام کسب و کار ها پشتیبانی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب