وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

پایتون (به انگلیسی: Python) یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا،شی‌گرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خودو فان راسام (به هلندی: Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.

پایتون چیست؟

بر خلاف برخی زبان‌های برنامه‌نویسی رایج دیگر که بلاک‌های کد در آکولاد تعریف می‌شوند (به‌ویژه زبان‌هایی که از گرامر زبان سی پیروی می‌کنند) در زبان پایتون از نویسه فاصله و جلو بردن متن برنامه برای مشخص کردن بلاک‌های کد استفاده می‌شود. به این معنی که تعدادی یکسان از نویسه فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار می‌گیرند، و این تعداد در بلاک‌های کد درونی‌تر افزایش می‌یابد. بدین ترتیب بلاک‌های کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.

پایتون مدل‌های مختلف برنامه‌نویسی (از جمله شی‌گرا و برنامه‌نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغییرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند.

این زبان از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.

پایتون پروژه‌ای آزاد و متن‌باز توسعه‌یافته‌است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد.

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب است

این روزها در بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا پایتون را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی به دانشجویان می آموزند.
وب سایت ها و برنامه هایی خیلی موفق همه از پایتون استفاده کرده اند. شاید همه برنامه به زبان پایتون نباشد ولی حتما برای هوش مصنوعی از پایتون استفاده کرده اند.
فیسبوک، گوگل، یوتیوب، پینترست و … از پایتون استفاده کرده اند (مطابق با لیست زبان های استفاده شده در بهترین وبسایت ها) و در برنامه های آباکوس و اینستاگرام و … از پایتون استفاده شده است. شما حتی می توانید با پایتون روبات تلگرام بنویسید. آینده با سرعت در حال حرکت به سمت هوش مصنوعی است و محبوب ترین زبان برای پیاده سازی هوش مصنوعی در نرم افزار های مختلف پایتون است.

پایتون به آسانی یاد گرفته می شود. هم برای کار های تحقیقاتی هم داده کاوی و هم در برنامه ها و وبسایت ها از آن استفاده می شود. اگر در مسابقه برنامه نویسی گوگل (کد جم) شرکت کرده باشید می بنینید که نفرات برتر بیشتر از پایتون استفاده می کنند و بعد از پایتون نوبت به سی یا جاوا می رسد.

در نرم افزار های انیمیشن سازی سه بعدی از پایتون برای کد نویسی درون آن استفاده می شود، هودینی، مایا، سافت ایمیج، بلندر و … از پایتون برای ساخت انیمیشن استفاده می کنند.کپانی های بازی سازی هم از پایتون استفاده می کنند.حتی برای تست نفوذ و امنیت هم از پایتون استفاده می شود، در این لینک آموزش تست نفوذ با پایتون را ببینید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب