وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

اگر قصد طراحی سایت را داشته باشید یا  در این خصوص مطالعاتی کرده باشید حتما تاکنون واژه سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس را شنیده اید سی ام اس ها یا همان سایت ساز ها نرم افزارهایی هستند که اطلاعات یک وبسایت را مدیریت میکنند اطلاعات سایت های مختلف که در بانک اطلاعاتی یا دیتابیس قراردارد ، توسط سیستم مدیریت محتوا مدیریت میشوند .
افراد مختلف میتوانند بدون داشتن مهارت های برنامه نویسی و با استفاده از سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا یک وبسایت کامل را مدیریت نمایند.

وردپرس چیست ؟

وردپرس یک سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوای متن باز میباشد ، این سیستم که در ابتدا یک سیستم مدیریت وبلاگ ساده بود ، بعد ها به صورت یک سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا در اختیار عموم قرار گرفت.
شما میتوانید وردپرس را به صورت رایگان نصب کرده و وبسایت خود را به وسیله آن راه اندازی نمایید
راه اندازی وبسایت با ورد پرس آسان بوده و شما میتوانید با چند کلیک وبسایت های خود را اعم از شرکتی ، فروشگاهی و غیره راه اندازی نمایید و در ادامه و آینده به توسعه آن بپردازید.
وردپرس جزو سی ام اس های آماده سایت ساز محسوب میشود و به جز وردپرس سی ام های دیگری هستند که میتوان با آنها طراحی سایت انجام داد.
این سیستم دارای پنل های مدیریت به زبان های مختلف میباشد.
متن باز بودن این سی ام اس باعث شده که برنامه نویسان مختلف از سراسر دنیا بتوانند به توسعه این سیستم بپردازند که البته همین موضوع باعث نا امنی وحشتناک این سی ام اس شده است. امنیت این ماژول ها از هیچ طریقی تایید نمیشوند و استفاده از آنها به نوعی ریسک محسوب میشود. ( به استثنای ماژول های رسمی وردپرس)
به طور کلی وردپرس و سایر سیستم های سایت ساز آماده و متن باز بیشتر جهت طراحی سایت هایی با امکانات محدود و با درجه اهمیت پایین استفاده میشوند. کمتر سایت دانشگاهی ، سایت فروشگاهی حرفه ای یا سایت ایده محوری را میبینید که با سایت ساز های آماده طراحی شده باشند.

سی ام اس اختصاصی چیست؟

اگرچه سیستم های مدیریت محتوای آماده زیادی وجود دارند که نیازهای وبسایت را در حد اولیه و آماتور پوشش میدهند اما در صورتی که نیاز داشته باشید طراحی سایت حرفه ای با امکانات اختصاصی و خاص انجام دهید  نیاز است که از سی ام اس های اختصاصی حرفه ای ، قدرتمند و استاندارد استفاده نمایید.
نحوه طراحی سایت در سی ام اس های اختصاصی به این شکل است که تیم توسعه دهنده یا سازنده سایت ، کلیه امکانات مورد نظر شما را با توجه به اصل نیاز شما طراحی میکنند ، ماژول ها یا امکانات سایت از پیش تعریف شده نیست و کلیه بخش ها با توجه به نیاز شما طراحی میشوند ، هر بخشی که در سی ام اس های اختصاصی نوشته میشود از تست های متعدد باگ گیری عبور میکند و در نتیجه وبسایت طراحی شده با سی ام اس اختصاصی از نظر کیفیت ، امنیت و رابط کاربری به مراتب حرفه ای تر و بهتر از سیستم های مدیریت محتوای آماده خواهد بود . طراحی سایت شرکت های بزرگ ، طراحی سایت ارگان های دولتی ، طراحی سایت بانک ها ، طراحی سایت های ایده محور ، فروشگاه های اینترنتی حرفه ای و بزرگ معمولا با سی ام اس های اختصاصی صورت میپذیرد . معمولا هزینه برنامه نویسی در سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی بالاتر از سیستم های آماده میباشد که این امر به دلیل سطح کاری و بالا بودن لول سایت طراحی شده با سی ام اس اختصاصی میباشد.

مزایای سی ام اس اختصاصی

سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی  یا سی ام اس اختصاصی مزایای بسیاری دارد که به اختصار به برخی از آنها میپردازیم
1 – طراحی امکانات جدیدی که در سایر سی ام اس ها وجود ندارد : همانطور که گفته شد در اکثر سی ام اس های آماده شما مجبورید امکانات سایت خود را از بین ماژول ها و امکانات از پیش تعریف شده انتخاب نمایید اما در سایت ساز های اختصاصی میتوانید یک امکان را از صفر و دقیقا همانطور که میخواهید کدنویسی کنید.
2 – استفاده بهینه از منابع سرور و هاست : یکی از مشکلات سی ام اس های آماده مانند وردپرس ، استفاده زیاد از منابع سرور ، RAM و CPU سرور میباشد ، این اتفاق به خصوص در زمانی رخ میدهد که تعداد پست ها و تگ های سایت شما زیاد باشد و یا اینکه تعداد بازدید سایت شما افزایش پیدا کرده باشد.
این مشکل در سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی کاملا برطرف میشود.
3 – امنیت فوق العاده : به دلیل اختصاصی نویسی و عدم استفاده از ماژول ها سی ام اس های آماده و متن باز ، سیستم های مدیریت محتوا یا سی ام اس های اختصاصی از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب