وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

وب سرور برنامه‌ای است روی کامپیوترهای میزبانی وب (وب هاستینگ) نصب شده و فایل‌ها (معمولاً صفحات وب) را ذخیره می‌کند و این اطلاعات را به شیوه ای خاص از طریق شبکه یا اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد . یک وب سرور نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد و امنیت وب سرورها از اهمیت بالایی برخوردار است . در ادامه به بررسی خطرات مربوط به وب سرورها و روش های مقابله با آنها می پردازیم.

آسیب پذیری وب سرور

وب سرورها برای نگهداری وب سایت ها استفاده شده،دسترسی به آنها از سرتاسر وب امکان پذیر است و در نتیجه امنیت وب سرورها از اهمیت بالایی برخوردار است . مهاجمین معمولاً اکسپلوییت های موجود در نرم افزارهای وب سرورها را به منظور نفوذ به کار می‌گیرند . خوب این آسیب‌پذیری ها چه هستند ؟ لیست برخی از آسیب‌پذیری های موجود در سروها در زیر مشاهده می‌کنید :

 تنظیمات پیش‌فرض سرورها : این تنظیمات پیش‌فرض نام کاربری و پسوردها را می‌توان به راحتی حدس زد و بکارگرفت . تنظیمات پیش‌فرض ممکن است اجازه انجام دستوراتی خاص بر روی وب سرورها به شما بدهند .

پیکربندی نادرست سیستم عامل ها و شبکه‌ها : برخی پیکربندی ها مثل اجازه به کاربران خاص به اجرای برخی دستورات بر روی سرور ممکن است دردسر ساز باشد .

باگ ها در سیستم عامل و امنیت وب سرورها : باگ ها به مرور در سیستم عامل ها و نرم افزارهای سرور کشف می‌شوند و سپس این باگ ها گزارش شده و توسط توسعه دهندگان رفع می‌گردند . قبل از رفع باگ ها ممکن است توسط هکرها کشف شوند و مورد بکارگیری و سواستفاده قرار گیرند .

نقص پالیسی های امنیتی : رویه های بروزرسانی نرم افزارهای آنتی ویروس و پچ سیستم عامل یا نرم‌افزار وب سرور می‌تواند موجب بکارگیری و نفوذ شود .

انواع حملات بر روی وب سرورها

حملات به وب سرورها می تواند به روش های زیر انجام شود:

حملات پیمایش پوشه(Directory traversal attacks) : این نوع از حملات باگ های موجود در وب سرور را به کار گرفته تا دسترسی غیرمجاز به فایل‌ها و پوشه هایی که در مسیر عمومی قرار ندارند را بکار بگیرند . زمانی که هکر دسترسی را بدست آورد می‌تواند اطلاعات حیاتی را دریافت کرده و دستورات دلخواه خود را بر روی وب سرور اجرا کند یا بدافزار نصب کند .

حملات رد سرویس (Denial of Service Attacks) :  با استفاده از این نوع حمله و سرور ممکن است از سرویس دهی خارج شود و سرویس دهی صورت نپذیرد .

سرقت سیستم نام دامنه (Domain Name System Hijacking)  : با استفاده از این نوع حمله اطلاعات دی آن اس به نقطه‌ای که هکر می‌خواهد تغییر یافته . در نتیجه همه ترافیکی که بایستی به سرور اصلی هدایت شود به سرور هکر هدایت می‌شود .

شنود  (Sniffing) : داده‌های رمزنگاری نشده بر روی شبکه ممکن است به منظور دسترسی بدون مجوز بکار گرفته شوند و شنود شوند .

فیشینگ  (Phishing) : این نوع حمله با ایجاد یک صفحه جعلی و هدایت کاربران به صفحه جعلی به منظور سرقت اطلاعات انجام می‌شود .

دیفیس (Defacement) : این نوع حمله معمولاً توسط هکرهای خرده پا صورت می‌گیرد . حملات دیفیس با استفاده از یکی از متدهای تزریق اسکیو ال یا دیگر متدهای حمله به منظور قرار دادن امضای هکر بر روی یکی از صفحات سایت به دلایل شخصی ، مذهبی و اعتقادی و یا حتی ضربه زدن به وجهه اجتماعی سایت هدف صورت می‌پذیرد .

روش های تامین امنیت وب سرورها

برای تامین امنیت وب سرورها می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • مدیریت پچ ها : شامل نصب پچ های امنیتی و بروزرسانی به صورت منظم می‌شود .
  • ایمن سازی نصب و پیکربندی سیستم عامل
  • ایمن سازی نصب و پیکربندی نرم افزارهای وب سرور
  • سیستم اسکن آسیب‌پذیری
  • نصب و بروزرسانی آنتی ویروس
  • نصب و بروزرسانی فایروال ها
  • غیرفعال سازی مدیریت ریموت
  • حساب‌های پیش‌فرض و حساب‌های استفاده نشده بایستی حذف شوند
  • پورت های پیش‌فرض مثل اف تی پی را بایستی به پورت های اختصاصی مثل پورت ۵۰۶۹ تغییر داد .

مهم‌تر از همه بروزرسانی اپلیکیشن سایت . اپلیکیشن های وب چه یک سیستم مدیریت محتوای وب متن باز مثل جوملا ، وردپرس ، دروپال و … باشد و چه یک اپلیکیشن اختصاصی ، نیاز به بروزرسانی و نصب جدیدترین پچ های امنیتی هستند . در صورتی که به هر دلیلی اپلیکیشن بروزرسانی نشود سایت شما با خطر نفوذ مواجه می‌شود . هر روزه باگ های امنیتی زیادی در اپلیکیشن های تحت وب کشف می‌شود و با وجود کشف باگ و ارایه پچ مشکل اصلی این است که اکثر سایت‌ها از بروزرسانی منظم سر باز زده و این امر در خانه را به روی آسیب ها باز می‌کند

آخرین نکته اینکه همیشه در حد نیاز برنامه و سرویس نصب کنید . یک نکته‌ای که اغلب توسط مدیران سرورها و مدیران وب سایت ها نادیده گرفته می‌شود . نصب سرویس های غیرضروری موازی است با مدیریت ، پیکربندی و پچ این سرویس ها . در نتیجه نصب سرویس های غیرضروری و فراوان در نهایت مساوی با عدم رسیدگی به أن و بازکردن راههای نفوذ می‌شود . این مورد درباره اپلیکیشن ها و افزونه ها نیز صحت دارد . نصب پلاگین ها و اپلیکیشن های غیر ضروری بر روی یک وبسایت نیاز را برای بروزرسانی دائم آن‌ها ایجاد کرده که اغلب این موضوع به دلیل کمبود وقت و عدم هزینه متولیان سایت‌ها نادیده گرفته می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب