وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

برنامه نویسی اندروید – 1# معرفی 3 ابزار اصلی برنامه نویسی اندروید

برای برنامه نویسی اندروید از ابزارهای مختلفی استفاده می شود، در این قسمت مهمترین محیط های برنامه نویسی برای اندروید شامل اکلیپس(Eclipse)، اندروید استودیو(Android Studio) و بیسیک 4 اندروید(B4A) را معرفی میکنیم.

برای شروع کار برنامه نویسی اندروید حتی بدون نیاز به یک گوشی اندرویدی و با نصب چند برنامه می توانید اولین برنامه خود را بنویسید.
اگر چیز زیادی از اندروید، برنامه نویسی و برنامه نویسی موبایل برای اندروید نمی دانید اصلا نگران نباشید، چون تمام آنچه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید نیاز هست را در اختیارتان قرار می دهیم و یادگیری را برایتان آسان و لذت بخش می کنیم.

 

اصلی ترین نرم افزار های توسعه اندروید

1) نرم افزار Eclipse

Eclipse یک محیط برنامه نویسی متن باز بر اساس زبان برنامه نویسی Java است که Google با ارائه افزونه ای بنام ADT این محیط را برای برنامه نویسی اندروید آماده می سازد. همچنین برای ساده تر کردن کارهای نصب پلاگین و … گوگل اقدام به تهیه Eclipse ADT Bundle کرده است.

در ادامه نیز به بررسی ویژگی های مشترک بین این دو محیط توسعه می پردازیم اما قبل از آنکه به نصیحت کردن بپردازیم ابتدا باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داد.
 از جمله:
  • شما در یک استدیو کوچک (با حداکثر یک یا دو توسعه دهنده) یا در یک شرکت بزرگ تشکیل شده از ده ها یا حتی صدها توسعه دهنده کار می کنید؟
  • آیا پروژه شما یک پروژه جدید است؟
  • اگر پروژه شما پروژه جدیدی نیست، آیا هم اکنون شما از Eclipse استفاده می کنید و به این فکر می کنید که به Android Studio مهاجرت کنید؟
طراحی رابط گرافیکی با قابلیت Drag and Drop:
ظاهرا یکی از ویژگی های جذاب Android Studio طراحی Layout آن با رابط Drag and Drop هست. اما واقعیت این است که مقدار زمانی که صرف طراحی با Drag and Drop برای شما زیاد خواهد بود مگر اینکه شما یک هواخواه محیط های دیداری باشید کسی که سالها به طراحی یک طرح ۳D پیچیده با دکمه های مخروطی پرداخته باشید و به سادگی نتوانید عادت هایتان را از بین ببرید!
قطعا شما یک رابط خوب و کار آمد نیاز دارید اما اگر شما واقعا می خواهید یک اپلیکیشن کارآمد طراحی کنید اکثر زمان شما به پرداختن روی کدهایتان صرف خواهد شد! نه به کلنجار رفتن با محیط دیداری!

2)نرم افزار Android Studio

محیط برنامه نویسی Android Studio در شانزدهم ماه می سال ۲۰۱۳ در کنفرانس Google I/O معرفی شد و نسخه پیش نمایش آن از ماه جوئن همان سال در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت. محیط برنامه نویسی Android Studio بر پایه IntelliJ IDEA برنامه نویسی شده است که اجرای سریعتر با مصرف منابع کمتر نسبت به محیط Eclipse ADT دارد و امکانات به مراتب بیشتری نسبت به محیط Eclipse ADT ارائه می دهد و زمانی که بطور کامل آماده شود به عنوان محیط برنامه نویسی اصلی اندروید معرفی خواهد شد.

این به این معنی هست که اگر تا بحال برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید از Eclipse استفاده می کردید، بهتر است هرچه سریعتر با محیط این نرم افزار آشنا شوید چون این احتمال وجود دارد که پس از آنکه محیط برنامه نویسی Android Studio بصورت کامل معرفی شود آپدیت های جدید برای محیط Eclipse معرفی نشود!
  • امکاناتی که این محیط توسعه در اختیار شما قرار می دهد:
  • سیستم انعطاف پذیر بر پایه Gradle
  • ساخت انواع گونه های متفاوت نسل های APK
  • پشتیبانی از الگوهای گسترده برای خدمات گوگل و انواع مختلف دستگاه
    ویرایشگر غنی Layout ها همراه با پشتیبانی از ویرایش قالب ها
  • ابزارهایی برای گرفتن عملکرد، قابلیت استفاده، نسخه های سازگار

3)نرم افزار Basic4Android

این نرم افزار فقط برای برنامه نویسی برای اندروید طراحی شده است که از زبان برنامه نویسی basic برای این کار استفاده میکند.
ابزار Basic4android یا به‌اختصار B4A ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین محیط برنامه‌نویسی Rapid Application Development یا به‌اختصار RAD، برای تولید و توسعه‌ی نرم‌افزارهای اندرویدی می‌باشد.
این برنامه‌ی کوچک، بیش‌تر ابزارهایی و امکانات مورد نیاز برای طراحی و ساخت بهترین و نرم‌افزارهای اندرویدی را شامل می‌شود، قابلیت کامپایل انواع برنامه‌های پلت‌فرم Android بدون وابستگی یا زمان اضافی را از خصوصیات این ابزار قدرتمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب