وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

برنامه نویسی اندروید – 5# ساختار پروژه اندرویدی در محیط اکلیپس

در بخش چهارم با محیط برنامه نویسی اکلیپس برای برنامه نویسی اندروید آشنا شدید . در این بخش با ساختار یک پروژه اندروید در محیط اکلیپس آشنا خواهید شد. یک پروژه اندروید از فایل ها مختلفی تشکیل شده است، این فایل ها برای طراحی اکتیویتی ها ، کدنویسی اکتیویتی ها و کدنویسی کلاس های مورد استفاده در پروژه اندروید و … می باشند.

همچنین در بخش دوم با اجزای یک اپلیکیشن اندروید آشنا شدید و می دانید برای ساخت یک اپلیکیشن اندروید چهار Component اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • Activity
  • Service
  • Content Provider
  • Broadcast Receiver

هر اکتیویتی معادل یک فرم در برنامه های ویندوزی یا معادل یک صفحه در برنامه های تحت وب است و یک وظیفه مشخص را انجام می دهد. یک پروژه اندرویدی می تواند دارای اکتیویتی های مختلف برای انجام امور مختلف باشد. برای هر اکتیویتی یک فایل طراحی و یک فایل کدنویسی وجود داشته و یک اکتیویتی دارای چرخه زندگی بصورت زیر است :

کدنویسان - چرخه زندگی اکتیویتی

یک اکتیویتی از زمانی که در حافظه بارگذاری شده و در حین کار تا زمانی که پایان یافته بطور کامل پایان یافته و از حافظه خارج می شود. دچار رویدادهای زیر می شود.
برنامه نویس برای اجرای کدهای مورد نظر در موقعیت های مختلف باید آنها را داخل توابع زیر قرار دهد:

onCreate :
وقتی اکتیویتی ایجاد می شود .

onStart :
وقتی اکتیویتی شروع به اجرا می کند.

onPause :
وقتی اکتیویتی معلق می شود، مثل وقتی که برنامه را در حال اجرا رها کرده و وارد برنامه دیگری می شوید .

onResume :
وقتی کاربر دوباره به اکتیویتی برگشته و اجرای آنرا از سر می گیرد.

onStop :
وقتی اجرای اکتیویتی متوقف می شود.

onDestroy :
وقتی بطور کلی ار اکتیویتی خارج می شوید.

اگر اکتیویتی داخل onPause باشد و کاربر به اکتیویتی برگردد، کدهای موجود در onResume اجرا میشود ولی اگر اکتیویتی بسته شده باشد کدهای داخل onCreate از نو شروع میشود .

 

برای یک پروژه اندروید به طور پیش فرض یک اکتیویتی ایجاد می شود که دارای فایل های زیر است:
فایل activity_main.xml :

در زیر پوشه res/layout که حاوی کد XML برای ساخت رابط کاربری اکتیویتی (فرم) است و می توان آنرا در دو حالت XML و Graphical مشاهده و دستکاری کرد.برای طراحی رابط کاربری می توان از مد گرافیکی (Graphical) استفاده کرده و ویجت های مورد نیاز را از جعبه ابزار روی آن درگ کرد.
فایل MainActivity.java :

حاوی کدهای برنامه نویسی اکتیویتی در زیر پوشه src و پکیج تعیین شده. تمام کدنویسی های مربوط به اکتیویتی برای رویدادهای مختلف در این فایل انجام می شود.

در بخش بعدی یک اکتیویتی نمونه برای یک پروژه اندروید را بررسی می کنیم.

 

 

فهرست مطالب