وباکا

آموزش تخصصی برنامه نویسی وب

در این جلسه یک مثال برای برنامه نویسی اندروید در محیط اکلیپس ارائه می کنیم و مراحل کامل ساخت و طراحی و برنامه نویسی برای اندروید  در قالب مثال ساده دریافت دو عدد و نمایش مجموع آنها را توضیح می دهیم.

قبل از اینکه به مباحث ریز برنامه نویسی اندروید وارد شویم باید بدانید که برای برنامه نویسی اندروید از زبان جاوا استفاده می شود، بدون آشنایی و یا تسلط به زبان جاوا نمی توانید برای اندروید برنامه نویسی کنید پس اگر قبلاً با این زبان برنامه نویسی نکرده اید  همین الان به بخش آموزش برنامه نویسی جاوا مراجعه کرده و زبان جاوا را فرابگیرید.

 

ابتدا با روشی که قبلا توضیح داده شده (بخش پنجم – روش ساخت پروژه اندروید) یک پروژه جدید با نام Add ایجاد می کنیم.
به طور پیش فرض برای پروژه فایل هایی ایجاد میشود از جمله:

  • فایل activity_main.xml در زیر پوشه res/layout که حاوی کد XML برای ساخت رابط کاربری اکتیویتی (فرم) است و می توان آنرا در دو حالت XML و Graphical مشاهده و دستکاری کرد و
  • فایل MainActivity.java حاوی کدهای برنامه نویسی اکتیویتی در زیر پوشه src و پکیج تعیین شده.

برای طراحی رابط کاربری می توان از مد گرافیکی (Graphical) استفاده کرده و ویجت های مورد نیاز (دو عدد جعبه متن و سه عدد دکمه و یک عدد برچسب متنی) را به روی فرم انداخت و سپس تنظیمات هر کدام را از طریق پنجره Properties انجام داد.

برای این عناصر حداقل تنظیمات زیر را انجام می دهیم:
id:
شناسه منحصر بفرد برای هر عنصر که بعدا در برنامه برای دسترسی به عنصر از این شناسه استفاده شده و نامگذاری آن باید مطابق با قوانین نامگذاری متغیرها باشد.
text :
متن پیش فرض برای نمایش روی عنصر مثل دکمه ها یا برچسب ها برای تعیین متن ها و توضیحات می توان در فایل strings.xml در زیرپوشه res/values متغیرهای رشته ای با مقادیر دلخواه تعیین کرده و برای تنظیم خاصیت text عناصر یا جاهای دیگر برنامه از آنها استفاده کرد، یا هم متن را بصورت ساده وارد کرد.
نتیجه طراحی فرم:

کدنویسان - نمونه برنامه برای اندروید
دو جعبه متن ( EditText)با شناسه های txtNum1 و txtNum2
یک دکمه(Button) یا شناسه btnAdd
یک برچسب (textView) با شناسه lblSum

بعد از طراحی فرم ، نوبت به کدنویسی می رسد- فایل MainActivity.java را باز می کنیم. بطور پیش فرض کد زیر در آن نوشته شده است:

کدنویسان - نمونه برنامه برای اندروید

همان طور که در شکل فوق می بینید ، در این کد یک کلاس بنام MainActivity تعریف شده که از کلاس Activity ارث بری دارد.
یک متد بنام onCreate به آن اضافه شده که کدهای داخل آن هنگام ایجاد اکتیویتی اجرا خواهند شد . در این متد ابتدا متد onCreate مربوط به کلاس پدر (Activity)  فراخوانی شده و سپس ویو (رابط کاربر طراحی شده ) تعیین شده است.
متد onCreateOptionsMenu مربوط به منوی برنامه است که فعلا می توانیم آنرا حذف کنیم.

در این مثال تمام کدها در داخل متد onCreate نوشته میشوند. قاعده کلی این است که ابتدا باید برای هر کدام از عناصر روی فرم (ویو) یک شی تعریف
کرده و به آن متصل کنیم تا با دستکاری این شی، عنصر موجود در ویو نیز دچار تغییر شود. کد مورد نیاز برای این برنامه بصورت زیر است:

کدنویسان - نمونه برنامه برای اندروید

نکته :
1. در صورت نمایش خطا روی دستور تعریف اشیا، روی علامت ضربدر سمت چپ کلیک کرده و از منوی کمکی روی Import … کلیک کنید.
2. در هر مرحله با زدن دکمه های Ctrl+Space منوی کمکی نشان داده می شود.

کدنویسان - نمونه برنامه برای اندروید

 

 

در این بخش با هدف آموزش شروع برنامه نویسی برای اندروید یک مثال ساده برنامه نویسی اندروید را شرح دادیم. در ادامه و بخش های بعدی پروژه های پیشرفته تر برنامه نویسی برای اندروید را خواهیم داشت. و در حین توضیح پروژه ها، نکات مهم برنامه نویسی اندروید را فراخواهید گرفت.

فهرست مطالب